BCC o zmianach w prawie telekomunikacyjnym

W gotowym już projekcie nowelizacji prawa telekomunikacyjnego nadal znajdują się zapisy, które są niespójne z prawodawstwem unijnym, na co zwróciła uwagę Komisja Europejska. Business Centre Club przedstawił projekt kompleksowych zmian art. 39 i 40 ustawy Prawo telekomunikacyjne wnosząc o ich uwzględnienie w toku dalszych prac legislacyjnych nad nowelizacją ustawy.


BCC proponuje:

Przy okazji prac nad nowelizacją ustawy „Prawo telekomunikacyjne” należałoby również doprecyzować przepisy związane z tzw. megaustawą, dotyczącą wspierania rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych z 7 maja 2010 r. Wprowadziła ona poważne zmiany m.in. do ustawy o drogach publicznych, odnoszące się do infrastruktury telekomunikacyjnej. Z jednej strony regulacje były korzystne, ponieważ obniżono opłaty za instalację infrastruktury telekomunikacyjnej w pasie drogowym będącym w zarządzie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (art. 40 ust. 7). Z drugiej, ustawodawca nie przewidział podobnej – i bardzo potrzebnej – zmiany wysokości opłat za zajęcie pasa dróg będących w zarządzie jednostek samorządu terytorialnego. Przyczyną tego jest brak w megaustawie analogicznych zapisów zmieniających art. 40 ust. 8 Ustawy o drogach publicznych.

Efektem są znaczne różnice w wysokości opłat ponoszonych przez operatorów telekomunikacyjnych za zajęcie pasa drogowego będącego w zarządzie samorządów terytorialnych w porównaniu do opłat za zamieszczenie infrastruktury telekomunikacyjnej w pasie dróg będących w zarządzie GDDKiA. Są one tym bardziej dokuczliwe, bo samorządy bardzo często ustalają opłaty na maksymalnym, możliwym poziomie, a większość nowych inwestycji firm telekomunikacyjnych realizowana jest na pasach dróg podlegających jednostkom samorządu terytorialnego. Brak zmiany art., 40 ust 8. istotnie ogranicza skuteczność ustawy, której celem jest wspieranie rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych.

BCC proponuje, aby przywrócić rozwiązanie w art. 39 ust. 5, które obowiązywało przed wprowadzeniem megaustawy. Chodzi o to, aby koszty związane z przełożeniem urządzenia lub obiektu w trakcie budowy, przebudowy lub remontu drogi ponosił zarządca drogi, w sytuacji gdy okres od jego zainstalowania w pasie drogowym jest krótszy bądź równy 4 latom, licząc od dnia wydania zezwolenia przez zarządcę drogi.

Inwestycje telekomunikacyjne wymagają dużych nakładów finansowych i ponoszenie dodatkowych, niezawinionych przez przedsiębiorcę, kosztów wynikających z konieczności budowy, przebudowy lub remontu drogi przed upływem czterech lat od zakończenia inwestycji telekomunikacyjnej, jest zbyt dużym obciążeniem. Funkcjonujący przez lata 4-letni okres sprawdził się w praktyce, dlatego powinien zostać utrzymany.

Trwają już prace nad nowelizacją ustawy Prawo telekomunikacyjne i przewidywane są nowelizacje kilku związanych z tym ustaw, dlatego BCC zwrócił się do Ministerstwa Infrastruktury o uwzględnienie powyższych uwag oraz podjęcie inicjatywy ustawodawczej w tym zakresie.

 

BCC/red.
 

Dodaj komentarz