cele mierzone kluczowymi wskaźnikami osiągnięć (KPI),
alokację zasobów w proporcji do spodziewanych rezultatów
wielowymiarową kontrolę.
W ramach wdrożenia koncepcji Beyond Budgeting tworzony jest model zarządzania opierający się na:
1. ustalaniu celów – kierownicy wszystkich szczebli rozliczani za osiąganie postawionych celów, są oni odpowiedzialni za rezultaty pracy kierowanych przez siebie zespołów;
2. formułowaniu strategii – jest formułowana na najwyższych szczeblach zarządzania ale przy silnym wsparciu kierowników niższych szczebli,
3. rozwoju i nieustannych usprawnieniach we wszystkich aspektach funkcjonowania podmiotu. Kierownicy i pracownicy są motywowani do pozyskiwania tych usprawnień i wprowadzania ich w życie,
4. zarządzaniu zasobami poprzez modele wskaźnikowe
5. koordynacji – działania wykorzystanie zasobów i podejmowane decyzje podlegają uzgodnieniom i wzajemnej koordynacji już na najniższych szczeblach zarządzania,
6. zarządzaniu kosztami z wykorzystaniem wskaźników – wskaźniki i ich określony zakładany przez kierowników poziom ma usprawnić podejmowanie decyzji,
7. prognozowaniu – przyszłe decyzje opierać się powinny o założenia strategiczne, prognozowanie obejmuje kluczowe obszary działalności i skupia się raczej na prognozowaniu działań i pul zasobów niż na prognozowaniu kosztów,
8. pomiarze i kontroli dokonań w wielu aspektach – rozliczanie dotyczy osiągniętych efektów przez wewnętrzne zespoły utworzone w jednostce,
9. nowych zasadach wynagradzania – integralnie związane z rezultatami osiąganymi przez zespoły, celem tego systemu jest stworzenie modelu wewnętrznych biznesów i odpowiedzialności za nie,
10. szeroko pojętym delegowaniu uprawnień – kierownicy od najniższych szczebli zarządzania powinni podejmować decyzje dotyczące zysków, wydatków oraz usprawnień, które umożliwiają im osiągnięcie założonych celów.
Decentralizacja w podmiocie jest uzyskiwana przez: budowanie klimatu konkurencyjności, motywację w formie koleżeńskiej presji oraz przekazanie odpowiedzialności i uprawnień zespołom.
Koncepcja Beyond Budgeting nie zakłada zatem rezygnacji z planowania, kontroli czy sprawozdawczości, ale wymusza głębszą refleksję nad istotą zarządzania przedsiębiorstwem.
Koncepcja Beyond Budgeting ma przynieść w przedsiębiorstwie nie tylko krótkookresowe korzyści wynikające z usprawnienia procesu decyzyjnego, ale przede wszystkim długookresowe efekty wynikające z bardziej radykalnego podejścia kierowników, ich większą odpowiedzialnością.