Dlatego też, rozdawanie różnego rodzaju gadżetów z logo firmy, takich jak koszulki, bluzy czy kubki można uznać za działania o charakterze reklamowym. W związku z tym wydatki na ich nabycie mogą być w całości zaliczone do kosztów podatkowych. Jednocześnie, zgodnie z praktyką organów podatkowych przekazywanie prezentów o większej wartości, mających w większym stopniu charakter użytkowy dla obdarowanego niż reklamowy (np. skórzany portfel, markowe pióro, alkohol, kosmetyki, itp.) jest klasyfikowane jako działania o charakterze reprezentacyjnym i wydatki związane z takimi działaniami powinny podlegać wyłączeniu z kosztów podatkowych. Przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z 19 sierpnia 2008 r. nr ILPB3/423-301/08-6/KS potwierdził, iż koszty poniesione na nabycie upominków opatrzonych logo firmy o wartości niższej niż 100 zł stanowią koszty reklamy podatnika. Z kolei Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 31 lipca 2008 r. nr IP-PB3-423-715/08-2/MŚ wskazał natomiast, iż „w przypadku upominków o niewielkiej wartości wydawanych masowym klientom, trudno raczej przypisać im funkcję reprezentacyjną. Ich obecność w rzeczywistości gospodarczej jest tak powszechna, że nie przyczynia się w znacznym stopniu do budowy wizerunku, a logo jako znak graficzny przedsiębiorstwa (firmy) czy produktu stanowi jedynie swojego rodzaju informację handlową.”
W odniesieniu natomiast do podatku VAT, rozdanie koszulek z logo może zostać uznane za czynność podlegającą opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy łącznie zostaną spełnione następujące przesłanki:
- przekazanie dotyczy towarów należących do przedsiębiorstwa podatnika,
- podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od tych czynności w całości lub w części,
- przekazanie to dokonane zostało na cele inne niż związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem.
Biorąc powyższe pod uwagę, nieodpłatne przekazanie przez podatnika koszulek z logo firmy w obecnym stanie prawnym nie podlega opodatkowaniu VAT z uwagi na fakt, iż czynność ta jest ściśle i bezpośrednio związana z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Stanowisko to potwierdza orzecznictwo sądów administracyjnych (m.in. wyrok WSA w Olsztynie z 13.03.2008 r. sygn. I SA/Ol 53/08, wyrok WSA w Rzeszowie z 14.02.2008 r. sygn. I SA/Rz 875/07), a przede wszystkim NSA w wyroku z 13.05.2008 r. sygn. I FSK 600/07. Wydawanie przedmiotowych towarów jest bowiem działaniem o charakterze promocyjno-reklamowym, związanym bezpośrednio z prowadzoną przez podatnika działalnością. Tym samym, w świetle art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, czynność ta nie podlega opodatkowaniu VAT niezależnie od tego czy rozdawane koszulki spełniają definicję towarów o małej wartości czy też nie. Jednocześnie podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów, wydawanych przez podatnika nieodpłatnie w ramach akcji promocyjno-reklamowych.
Szukam informacji o funduszu szkolenowym. JAkie sa zasdy jego funkcjonowania??? Z góry dziękuję za pomoc