Deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych gorszy niż prognozowano

Na pogorszenie wyniku miała wpływ także stosunkowo niewielka rewizja prognoz dochodów z podatków pośrednich i dochodów niepodatkowych. Prognoza poziomu wydatków sektora instytucji rządowych i samorządowych w porównaniu z notyfikacją przesłaną w marcu nie uległa zasadniczym zmianom pomimo, że dokonano nadzwyczajnych wydatków związanych z powodzią, nieprzewidywanych w notyfikacji marcowej.
 
Jeżeli chodzi o dystrybucję 1 proc. różnicy pomiędzy podsektory sektora instytucji rządowych i samorządowych, to ze względu na fakt, że decydujący wpływ na pogorszenie wyniku sektora miały podatki dochodowe i składki, przebiega ona następująco:

  • podsektor rządowy – wynik gorszy o 0,5 proc. PKB,
  • podsektor samorządowy – wynik gorszy o 0,3 proc. PKB,
  • podsektor ubezpieczeń społecznych – wynik gorszy o 0,3 proc. PKB.

Informacje opublikowane przez GUS dla celów notyfikacji fiskalnej do UE są zgodne z prognozami zawartymi w opracowanej przez Ministra Finansów i przyjętej 28 września br. przez Radę Ministrów Strategii zarządzania długiem sektora finansów publicznych w latach 2011-14. W Strategii podane są prognozy długu publicznego według metodologii krajowej i metodologii UE. Kwota 783,0 mld zł, tj. 55,4 proc. PKB, podana przez GUS, dotyczy długu sektora instytucji rządowych i samorządowych, tj. długu publicznego wg metodologii UE.

Zgodnie ze Strategią państwowy dług publiczny (wg metodologii krajowej) w 2010 r. osiągnie 750,8 mld zł, tj. 53,2 proc. PKB, i tym samym nie przekroczy progu 55 proc. przewidzianego w ustawie o finansach publicznych. Przekroczenie relacji 55 proc. nie jest również przewidywane w horyzoncie Strategii, tj. w latach 2011-2014.

Podstawową różnicą między metodologią krajową a unijną jest definicja zakresu sektora finansów publicznych. W szczególności, do sektora wg definicji UE zaliczany jest Krajowy Fundusz Drogowy, a tym samym jego zadłużenie powiększa dług wg metodologii UE.

MF/red.

Dodaj komentarz