Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy nowelizującej w okresie od 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2012 r., w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego, stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca – nie więcej jednak niż 6.000 zł. Art. 3 ust. 2 pkt 7 lit. a ustawy nowelizującej stanowi, iż ograniczenie to nie dotyczy przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest odprzedaż tych samochodów (pojazdów). Przepisy ustawy nowelizującej stanowią, iż w okresie od 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2012 r., obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy nowelizującej.
Ponadto, kwestia ta była uregulowana do 31 grudnia 2010 r. w ustawie z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług [Dz. U. z 2004 r. Nr 54 poz. 535 ze zm. -ustawa o VAT]. Zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2010 r.) w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowiło 60% kwoty podatku określonej w fakturze – nie więcej jednak niż 6.000 zł. Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 4 pkt 7 lit. a ustawy o VAT, art. 86 ust. 3 ustawy o VAT nie dotyczy przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika była odprzedaż tych samochodów (pojazdów).
Art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT (obecnie art. 4 ustawy nowelizującej) stanowił, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3. Istnieją podstawy by twierdzić, iż ograniczenie to nie dotyczyło samochodów, o których mowa w art. 86 ust. 4 pkt 7 lit. a ustawy o VAT. W konsekwencji, zakaz odliczania podatku przy zakupie paliwa wynikający z przepisu art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, nie odnosił się do paliwa wykorzystywanego do napędu pojazdów, których przepis ten nie dotyczył.
Organy podatkowe również potwierdziły analizując przepisy ustawy o VAT, iż „pojazdy demonstracyjne przeznaczone do dalszej odprzedaży stanowią towary handlowe wskazane w art. 86 ust. 4 pkt 7 lit. a ustawy o VAT. W związku z tym podatnikowi przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakup paliwa do napędu tych pojazdów” (por. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 23 grudnia 2008 r. o numerze ILPP1/443-933/08-2/KG).
Pomimo, iż wyrok NSA zapadł na gruncie nieobowiązujących już przepisów (art. 86 ust. 3 oraz art. 86 ust. 4 pkt 7 lit. a ustawy o VAT), wykładnia przedmiotowych przepisów powinna mieć zastosowanie także na gruncie obecnych regulacji. Przepisy ustawy nowelizującej oraz ustawy o VAT są tożsame w tym zakresie. W związku z powyższym istnieją argumenty przemawiające za tym, iż podatnicy są uprawnieni do odliczenia podatku VAT od paliwa nabytego do samochodów demonstracyjnych przeznaczonych do odprzedaży.