Zmiany zakresu zwolnienia podmiotowego zagranicznych funduszy inwestycyjnych

Przez wiele lat budowanie struktur z funduszem inwestycyjnym było ograniczone do funduszy polskich – jedynych, które Ustawa CIT wprost obejmowała zwolnieniem. Ze względu jednak na konieczność wyeliminowania dyskryminacji instytucji finansowych pochodzących z innych krajów Unii Europejskiej, z dniem 1 stycznia 2011 r. zwolnione z podatku dochodowego zostały również zagraniczne fundusze inwestycyjne.
Wprowadzenie zwolnienia umożliwiło polskim przedsiębiorcom tworzenie struktur zawierających zagraniczne fundusze inwestycyjne, mogące stanowić atrakcyjną alternatywę dla funduszy polskich. Przykładowo – cypryjskie i luksemburskie fundusze inwestycyjne mogą okazać się korzystniejsze pod względem efektywności podatkowej dystrybucji środków z funduszu do inwestorów będących osobami fizycznymi.
Nowe przepisy dotyczące zwolnienia funduszy zagranicznych nie funkcjonują jednak nawet rok, a już są one na zaawanasowanym etapie nowelizacji. Nowelizacja ta modyfikuje warunki, które muszą zostać spełnione, aby zagraniczny fundusz inwestycyjny skorzystał ze zwolnienia podatkowego w Polsce.
Zupełnie nowym warunkiem jest wprowadzenie wymogu, aby zagraniczny fundusz, tak jak polski FIZ, był zarządzany przez podmiot, prowadzący swoją działalność na podstawie zezwolenia właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym danego państwa (czyli na przykład odpowiednik polskiego Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych – TFI). Pozornie wymóg ten w żaden sposób nie dyskryminuje funduszy zagranicznych – takie same zasady obowiązują fundusze polskie – tyle że specyfika polskich uregulowań jest taka, że polskie fundusze nie mogą działać bez TFI (będącego ich organem zarządzającym), natomiast w przypadku wielu krajów (w tym Cypru i Luksemburga) fundusze działają w formie spółek kapitałowych i nie potrzebują spółek zarządzających typu TFI (organem zarządzającym jest w nich zarząd spółki kapitałowej).
Powstaje więc pytanie, czy nowy warunek nie narusza jednak prawa unijnego oraz jak będzie interpretowany przez polskie organy podatkowe. Być może organy podatkowe wykorzystają go, aby odmówić zwolnienia niektórym funduszom zagranicznym, w szczególności z popularnych jurysdykcji takich jak Cypr i Luksemburg. Wskazane jest niewątpliwie, aby inwestorzy, którzy wdrożyli struktury z udziałem zagranicznego funduszu inwestycyjnego dokonali jak najszybszego przeglądu ich funkcjonowania pod kątem spełnienia nowych wymogów Ustawy CIT.
Warto również zwrócić uwagę, że wraz ze zmianą Ustawy CIT zagraniczne fundusze inwestycyjne przestaną chronić uzyskane przed nowelizacją pozytywne interpretacje indywidualne Ministra Finansów potwierdzające ich zwolnienie podmiotowe. Stąd wskazane jest ponowne uzyskanie tych interpretacji w oparciu o znowelizowane przepisy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *