Odpowiadając na pytanie Czytelnika należy podkreślić, iż kwestię wydawania pracownikom posiłków profilaktycznych regulują przepisy ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (tekst jednolity Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 ze zm.). Zgodnie z art. 232 Kodeksu pracy pracodawca zobowiązany jest zapewnić pracownikom zatrudnionym w warunkach szczególnie uciążliwych, nieodpłatnie, odpowiednie posiłki i napoje, jeśli jest to niezbędne ze względów profilaktycznych. Rodzaje tych posiłków, wymagania jakie powinny spełniać, a także przypadki i warunki ich wydawania zostały określone w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów (Dz. U. Nr 60, poz. 279). W myśl § 2 tego rozporządzenia posiłki powinny zawierać około 50-55% węglowodanów, 30-35% tłuszczów, 15% białek oraz posiadać wartość kaloryczną około 1000 kcal. Tak więc tylko w przypadku spełnienia powyższych parametrów posiłki mogą być uznane za posiłki profilaktyczne.
Ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera uregulowań dotyczących posiłków profilaktycznych, należy je więc identyfikować według klasyfikacji statystycznych na podstawie przepisów o statystyce publicznej (Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług; rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 06.04.2004 r. -Dz. U. Nr 89, poz. 844). Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług w grupowaniu: Sekcja H – usługi hoteli i restauracji, Dział 55 – usługi hoteli i restauracji wyróżnia obok usług gastronomicznych (PKWiU 55.3) również usługi stołówkowe i cateringowe (PKWiU 55.5) oraz usługi związane z podawaniem napojów (PKWiU 55.4).
Z analizowanego stanu faktycznego wynika, że Czytelnik nabywa posiłki profilaktyczne, a następnie nieodpłatnie wydaje je pracownikom realizując w ten sposób obowiązek nałożony przepisami prawa pracy, który z kolei stanowi czynność niepodlegającą przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.
Podkreślić należy, iż zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT odliczenie podatku naliczonego przysługuje w zakresie w jakim nabyte towary lub usługi są lub będą służyć wykonywaniu działalności opodatkowanej podatnika. W tym miejscu warto jednak zaznaczyć, że ustawodawca przewidział szereg wyjątków od tej zasady, dla których odliczenie podatku naliczonego nie może być zastosowane. I tak, zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrot różnicy podatku co do zasady nie przysługuje w przypadku nabycia usług noclegowych i gastronomicznych.
Jednakże należy zaznaczyć, iż usługi gastronomiczne według klasyfikacji statystycznej zostały zgrupowane w dziale 55.3 PKWiU. Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż podatnikowi będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie posiłków dla pracowników pod warunkiem, że będą one spełniały wymogi dla posiłków profilaktycznych określone w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 28.05.1996 r.
To czy skutki zdarzenia, w sumie losowego należy pokazac jako straty nadzwyczajne czy jako pozostałe koszty operacyjne w dużej mierze zależy od sytuacji konkretnej jednostki.
Proszę pamiętać, ze np w MSR nie ma w ogóle pojęcia Strat nadzwyczajnych
Moim zdaniem, jeśli uznacie Państwo iż zalanie wodą jest wpisane w ryzyko prowadzenia działalności to trzeba pokazać skutki jako INNE pozostałe koszty operacyjne