Wybrane jednostki stosują procedurę tzw. budżetowania zadaniowego, natomiast JST mają obowiązek uchwalania Wieloletniej Prognozy Finansowej. Wskazane narzędzia przy niewłaściwym podejściu strategicznym mogą okazać się wyłącznie kolejnym wymogiem, który trzeba spełnić zgodnie z ustawą o finansach publicznych, który nie jest wykorzystywany do praktycznego zarządzania jednostkami omawianego sektora. Jednym z warunków właściwego wykorzystania narzędzi NPM jest opracowanie kompleksowego systemu informatycznego wspierającego zarządzanie JSFP zarówno w ujęciu strategicznym jak i operacyjnym.
Praktyka rozległych organizacji gospodarczych o strukturze korporacyjnej wykształciła wiele rozwiązań informatycznych o charakterze kompleksowego systemu informatycznego wspierającego pracę wszystkich jednostek i komórek organizacyjnych korporacji. Dotychczas brak jest gotowych rozwiązań dopasowanych do praktyki i specyfiki funkcjonowania JST. Należy przeprowadzić szeroką debatę publiczną w celu wypracowania modelu kompleksowego systemu zarządzania jednostką samorządu terytorialnego wspierającego działalność operacyjną jednostki w oparciu o koncepcję NPM. W opinii autora najważniejsze moduły funkcjonalne powinny wspierać następujące obszary zarządzania jednostką:
- moduł prognostyczny (projekcyjny) – tworzenie planu finansowego oparte jest w JST wyłącznie na korekcie zwiększającej lub zmniejszającej dotychczasowe wykonanie poszczególnych wartości, moduł ten należałoby połączyć z bazą wiedzy o inwestycjach centralnych, który pozwoli dostarczyć złożonych analiz wspierających efektywne przygotowanie wieloletniej prognozy finansowej;
- moduł sprawozdawczości zarządczej (wewnętrznej) – niezbędny do dostarczenia kompleksowej i szczegółowej informacji niezbędnej do bieżącego zarządzania operacyjnego (przygotowanie tego modułu musi być oparte o szczegółową analizę potrzeb informacyjnych, dodatkowo jego przygotowanie wymusza dostosowanie zakładowych zasad rachunkowości);
- moduł oceny efektywności – pozwalający na ocenę poszczególnych działań i zadań (moduł ten powinien zawierać opcję pozwalającą na ocenę efektywności przedsięwzięć realizowanych w formule PPP);
- moduł księgowy – każda jednostka posiada system o różnym poziomie szczegółowości, na tym etapie najważniejszym zadaniem jest jego integracja z pozostałymi modułami systemu.
Należy jednak pamiętać, że samo wdrożenie systemu informatycznego nie poprawi funkcjonowania żadnej jednostki bez wdrożenia procedur zarządczych efektywnie wykorzystujących informacje pochodzące z wdrożonego sytemu. Punktem wyjścia do prac nad budową systemu informatycznego powinno być w pierwszej kolejności opracowanie koncepcji systemu informacyjnego opartego na metodzie NPM.
Podstawa prawna:
Ustawa z 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych
Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości
Ustawa z 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych
Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości
zobacz również: