Zaproponowano nowelizację:
1) ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, poprzez odejście od formy nadawania numeru NIP w formie decyzji administracyjnej i nadanie numeru NIP niezwłocznie po otrzymaniu zgłoszenia, niejako „automatycznie", jedynie po dokonaniu formalnej oceny wniosku; w formie decyzji administracyjnej dokonywana byłaby jedynie odmowa nadania numeru NIP; obecnie NIP nadawany jest w formie decyzji administracyjnej, co pociąga za sobą konieczność dopełnienia wielu wymogów formalnych, takich jak: doręczenie, odwołanie, ostateczność, prawomocność, a przecież nadanie numeru NIP nie przesądza jeszcze o żadnych uprawnieniach przedsiębiorcy,
2) ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym, poprzez nałożenie na sądy rejestrowe obowiązku przekazywania wniosku przedsiębiorcy do urzędu skarbowego i statystycznego niezwłocznie po ich otrzymaniu; obecnie wnioski te są przekazywane przez sądy dopiero po dokonaniu wpisu, co generuje opóźnienia,nadanie sądowi rejestrowemu uprawnień do wpisywania numer NIP przedsiębiorcy z urzędu; obecnie potrzebny do tego jest odrębny wniosek przedsiębiorcy, mimo że sąd rejestrowy otrzymuje informację o NIP bezpośrednio z urzędu skarbowego,
3) zmianę ustawy – Prawo działalności gospodarczej, poprzez zmianę upoważnienia ustawowego dla Rady Ministrów do określania wzoru wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej (EDG-1) z uwagi na przepis art. 58 ustawy o podpisie elektronicznym, który daje podstawę Ministrowi Gospodarki do zamieszczania wzoru wniosku w Centralnym Repozytorium Wzorów Dokumentów elektronicznych na platformie ePUAP.
PKPP Lewiatan/red.