W takim przypadku, na polskim podatniku (a w tym przypadku płatniku), który wypłaca należność kontrahentowi zagranicznemu, powinien ciążyć obowiązek poboru podatku.
W tym zakresie, należy jednak wskazać, że podatek pobieramy tylko od wybranych należności, które zostały określone w art. 21 i 22 CIT.
Zgodnie z art. 21 CIT, polscy rezydenci podatkowi co do zasady są zobowiązani do pobrania i odprowadzenia zryczałtowanego podatku w wysokości 20% od wypłat dokonywanych za granicę m.in. z tytułu tzw. „należności licencyjnych”.
Sama definicja „należności licencyjnych” znajduje się zarówno w polskich ustawach o podatkach dochodowych, jak również w poszczególnych umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania.
W zakresie polskich przepisów, należy wskazać, że katalog obejmujący należności licencyjne jest dość obszerny i obejmuje prawa autorskie lub prawa pokrewne, prawa do projektów wynalazczych, znaki towarowe i wzory zdobnicze, udostępnianie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, w tym także środka transportu, urządzenia handlowego lub naukowego, informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know – how).
Jak wynika z powyższego, jedną z kategorii należności mieszczących się w pojęciu „należności licencyjnych” jest użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, w tym także środka transportu.
Zgodnie z ugruntowanym orzecznictwem sądów administracyjnych oraz praktyką organów podatkowych w zakresie tzw. urządzeń przemysłowych mieszczą się również pojazdy samochodowe, w tym samochody osobowe.
Na szerokie rozumienie pojęcia urządzeń przemysłowych wskazał WSA we Wrocławiu w wyroku z 22.10.2013 r., sygn. akt I SA/Wr 1465/13:
(…) A zatem mając na uwadze art. 21 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p. zdaniem Sądu uznać należy, że środki transportu są urządzeniami przemysłowymi w rozumieniu powołanej wyżej ustawy u.p.d.o.p., a tym samym również są urządzeniami przemysłowymi w rozumieniu Konwencji.
W opisie stanu faktycznego z wniosku o interpretację strona wskazała na najem naczep i kontenerów. Wskazywane urządzenia niewątpliwie służą do transportu i są urządzeniami transportowymi/środkami transportu, a tym samym są urządzeniami przemysłowymi.
Wypłaty dokonane przez skarżącą spółkę na rzecz spółki mającej siedzibę w Wielkiej Brytanii za wynajem naczep i kontenerów, prawidłowo zostały zakwalifikowane przez organ interpretacyjny do należności licencyjnych w rozumieniu art. 12 Konwencji. Słusznie przyjęto, że skarżąca zobowiązana jest, zgodnie z art. 26 ust. 1 u.p.d.o.p., od należności wypłaconych z tytułu najmu ww. urządzeń pobrać, jako płatnik, zryczałtowany podatku dochodowy w Polsce, przy zastosowaniu stawki podatku wynoszącej 5 %, pod warunkiem posiadania certyfikatów spółek brytyjskich. (…)
Konsekwentnie, w przypadku wypłat dokonywanych na rzecz nierezydentów w tytułu uzyskania praw do korzystania z samochodów, w tym samochodów osobowych (np. w przypadku płatności za najem / leasing / dzierżawę) powinniśmy, co do zasady, pobierać zryczałtowany podatek u źródła.
Analizując przedmiotową kwestię, nie można jednak zapominać, że zasady opodatkowania oraz definicja „należności licencyjnych” znajdują się również w poszczególnych umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania.
W tym zakresie należy wskazać, iż umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania mogą przewidywać inną stawkę podatku dla należności wypłacanych z tytułu wynajmu/leasingu środków transportu (np. 5 / 10 %). Dodatkowo może również wystąpić sytuacja, iż z umów o unikaniu podwójnego opodatkowania będzie wynikało, że wynajem/leasing środka transportu nie będzie traktowany jako należność licencyjna. Z taką sytuacją mamy na przykład do czynienia w przypadku umów z Francją oraz Luksemburgiem.
W przypadku obydwu tych państw do należności licencyjnych nie zaliczymy prawa lub prawa do użytkowania urządzenia przemysłowego w tym środka transportu. W takim wypadku podatek nie jest pobierany, a płatności wynikłe z wynajmu bądź leasingu są uznane jako zysk przedsiębiorstwa i opodatkowane w kraju, którego rezydentem jest podmiot (o ile podmiot zagraniczny nie posiada zakładu na terytorium Polski).
Mając na uwadze powyższe należy wskazać, iż wypłacając należności z tytułu wynajmu/leasingu środków transportu, wypłacający może skorzystać z opisanych powyżej preferencyjnych zasad ich opodatkowania, które wynikają z właściwych umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Należy jednak pamiętać o tym, iż warunkiem umożliwiającym zastosowanie konkretnej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania jest posiadanie dokumentu potwierdzającego rezydencję podatkową otrzymującego należność, tj. certyfikatu rezydencji.
Podsumowując, wynajem/leasing środka transportu, w tym samochodu z zagranicy, na gruncie polskiej ustawy o CIT traktowany jest jako należność licencyjna i pobierany powinien być podatek u źródła w wysokości 20%. Jednakże, w przypadku posiadania przez polskiego płatnika tzw. certyfikatu rezydencji, możliwe będzie zastosowania postanowień poszczególnych umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz pobranie stawki niższej, bądź niepobieranie podatku (jak ma to miejsce np. w przypadku Francji, czy Luksemburga).