Obowiązującymi we wspomnianym zakresie są deklaracje:
– CIT-ST, tj. informacja podatnika do ustalenia należnych jednostkom samorządu terytorialnego dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych; oraz
– CIT-ST/A, tj. informacja o zakładach/oddziałach, składana jako załącznik do formularza CIT-ST.
Z brzmienia przepisu art. 28 ust. 1 updop nie wynika jednak, co należy rozumieć przez zakład/oddział na potrzeby rozpoznania obowiązku składania informacji CIT-ST.
Pojęcia te zostały zdefiniowane w Ustawie z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (tj. Dz. U. z 2008 r. Nr 88, poz. 539, ze zm., dalej: „udjst”). Tak też, stosownie do art. 10 ust. 3 udjst, zakładem/oddziałem jest określone w umowie o pracę miejsce wykonywania pracy, położone na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż jednostka samorządu terytorialnego właściwa dla siedziby podatnika.
Ustawa ta stanowi dodatkowo, że jeżeli podatnik podatku dochodowego od osób prawnych posiada zakład/oddział położony na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż właściwa dla jego siedziby, to część dochodu z tytułu udziału we wpływach z tego podatku jest przekazywana do budżetu jednostki samorządu terytorialnego, na której obszarze znajduje się ten zakład/oddział, proporcjonalnie do liczby zatrudnionych w nim osób na podstawie umowy o pracę.
W szczególnym zakresie zagadnienie związane z obowiązkiem składania informacji CIT-ST dotyczy przedstawicieli handlowych, gdzie ze względu na specyfikę branży, ich praca świadczona jest bardzo często w różnych regionach kraju. Przykładowo, w związku z charakterem pracy przedstawicieli medycznych, wnioskodawca świadczący usługi marketingowe produktów leczniczych, zwrócił się we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej prawa podatkowego z pytaniem, czy w przypadku, kiedy nie jest w stanie określić dokładnie miejsca wykonywania czynności służbowych przez przedstawicieli, ma on obowiązek składania formularza CIT-ST.
W interpretacji indywidualnej prawa podatkowego z 14 września 2010 r. (IPPB5/423-372/10-4/AS), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, że dla potrzeb ustalenia podatku dochodowego jednostek samorządu terytorialnego, wyodrębnionym zakładem jest określone w konkretnej, indywidualnej umowie o pracę miejsce świadczenia pracy; nie ma znaczenia przy tym, czy w danym miejscu faktycznie znajduje się zakład.
Jak dalej stwierdza Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, dla ustalenia obowiązku składania formularza CIT-ST istotne jest, aby miejsce świadczenia pracy było położone na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż jednostka właściwa dla siedziby podatnika. Zatem, określenie przez pracodawcę w umowie o prace miejsca świadczenia pracy przez pracownika przesądza o tym, które jednostki samorządu terytorialnego uzyskają odpowiedni udział w zapłaconym przez pracownika/podatnika podatku.
W sytuacji, kiedy praca jest wykonywana w więcej niż jednym miejscu pracy, rozstrzygające jest natomiast to, w jakim miejscu pracownik najczęściej wykonuje pracę. Tylko i wyłącznie w przypadku, gdy wskazanie takiego miejsca nie jest możliwe, pracownicy powinni być rozliczani na terenie gminy, na terenie której mieści się siedziba pracodawcy, co de facto oznacza brak obowiązku składania informacji CIT-ST.
Co ważne, organ podatkowy zaznaczył, że brak możliwości dokładnego ustalenia miejsca świadczenia pracy przez pracownika nie zwalnia pracodawcy z obowiązku składania informacji CIT-ST, bowiem pracodawca dysponuje danymi pozwalającymi na określenie, gdzie praca jest najczęściej wykonywana.
Na marginesie warto wspomnieć, że zaniedbanie tej kwestii przez pracodawcę może powodować powstanie odpowiedzialności karnej skarbowej u osób odpowiedzialnych za rozliczanie pracowników (co dotyczyć może także – w tym przypadku – działu HR).
W szczególnie skomplikowanych sprawach można rozważyć wystąpienie z wnioskiem o wydanie wiążącej interpretacji prawa podatkowego.