Wybrane aspekty konsolidacji w jednostkach samorządu terytorialnego

Jednostki samorządu terytorialnego mają obowiązek przygotowania tylko skonsolidowanego bilansu. Zasady sporządzania, zgodnie z art. 6 ustawy o rachunkowości, są identyczne jak w przypadku typowych jednostek gospodarczych. Przyjmuje się założenie, iż jednostką dominującą jest jednostka samorządu terytorialnego.
Zgodnie z ustawą o rachunkowości jednostką dominującą jest podmiot, sprawujący kontrolę lub współkontrolę nad inną jednostką – może to się odbywać np. poprzez posiadanie bezpośrednio lub pośrednio większość głosów w organie stanowiącym, uprawnienie do kierowanie polityki finansowej i operacyjnej, uprawnienie do powoływania lub odwoływania większości członków organów zarządzających lub nadzorczych jednostki zależnej.
Ustawa o rachunkowości przewiduje trzy metody konsolidacji, które mogą być zastosowane do konsolidacji sprawozdań finansowych. Jednak w przypadku jednostek samorządu terytorialnego zastosowanie znajduje wyłącznie metoda konsolidacji pełnej. Metoda ta  polega na sumowaniu, w pełnej wartości, poszczególnych pozycji odpowiednich sprawozdań finansowych jednostki dominującej i jednostek zależnych, dokonaniu korekt  konsolidacyjnych oraz wyłączeń, wśród których najważniejsze to:

  • wzajemne należności i zobowiązania oraz inne rozrachunki o podobnym charakterze jednostek objętych konsolidacją,
  • przychody i koszty operacji gospodarczych dokonanych między jednostkami objętymi konsolidacją,
  • zyski lub straty powstałe w wyniku operacji gospodarczych dokonanych między jednostkami objętymi konsolidacją, zawarte w wartości aktywów podlegających konsolidacji,
  • dywidendy naliczone lub wypłacone przez jednostki zależne jednostce dominującej i innym jednostkom, objętym konsolidacją.

Przygotowując skonsolidowany bilans jednostki samorządu terytorialnego należy zauważyć, że pojawiają się w nim „nowe” pozycje, które nie występują w sprawozdaniach jednostkowych. Powstają one na skutek omawianych wcześniej korekt konsolidacyjnych. W następnym artykule cyklu pt. Elementy skonsolidowanego bilansu jednostek samorządu terytorialnego zostaną omówione najważniejsze elementy sprawozdania skonsolidowanego.

Podstawa prawna:
Ustawa z 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych
Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych
zobacz również:

Dodaj komentarz