Nie ma obowiązku doinformowywania właścicieli o zamiarze przeprowadzenia spisu z natury środków trwałych oraz innych aktywów przechowywanych czy użytkowanych przez jednostkę. Obowiązkiem jest natomiast poinformowanie o wynikach tego spisu zgodnie z art. 26 ust 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. nr 152, poz. 1223 ze zm.)
Szczegółowy sposób postępowania w tym zakresie powinien zostać określony przez kierownika jednostki w dokumentacji opisującej zasady (politykę) rachunkowości jednostki ustalanej na podstawie art. 10 uor – np. w instrukcji inwentaryzacyjnej.
W praktyce najczęściej:
- obce składniki majątkowe spisywane są na odrębnych arkuszach spisu z natury (w podziale według poszczególnych właścicieli),
- arkusze spisowe są wstępnie wyceniane oraz rozliczane według danych na temat ilości i wartości składników majątkowych ujętych w ewidencji pozabilansowej jednostki,
- następnie dodatkowe egzemplarze arkuszy spisowych i dokumentów rozliczeniowych, np. zestawień różnic inwentaryzacyjnych, wyjaśnień dotyczących stwierdzonych różnic i propozycji ich rozliczenia (lub też ich kserokopie), przesyłane są do poszczególnych właścicieli zinwentaryzowanych składników majątkowych.
Nie ma zatem wzoru pisma w którym powiadamiamy o wynikach spisu – należy po prostu przedstawić je i wskazać co zostało w trakcie spisu stwierdzone oraz odnieść się do ewentualnych braków, uszkodzeń itp.
Podstawa prawna:
ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. nr 152, poz. 1223 ze zm).