Realizacja Programu Infrastruktura i Środowisko

W ciągu dwóch lat od uruchomienia programu beneficjenci złożyli projekty przekraczające 66 proc. dostępnych środków unijnych (27,9 mld euro). Chętnych ubiegających się o dotacje w sektorach szkolnictwa wyższego, zdrowia i kultury było więcej niż dostępnych funduszy. Od zeszłego roku tempo wykorzystania środków w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko cały czas rośnie. Do końca 2015 r. mamy czas na całkowite skonsumowanie pieniędzy w Programie.

Tempo zawierania umów

Do połowy marca tego roku podpisano prawie 600 umów o dofinansowanie projektów, o wartości ponad 40 mld zł, z czego ponad 25 mld zł pochodzi z UE. Stanowi to ponad 22 proc. z przyznanej Polsce w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko puli środków unijnych. Zatwierdzanie do realizacji nowych projektów nabrało przyspieszenia. W porównaniu do marca ubiegłego roku liczba nowych umów wzrosła niemal 40-krotnie, a wartość zakontraktowanego wsparcia UE wzrosła ponad 33 razy. Najwyższe wykorzystanie dostępnej alokacji środków odnotowano w sektorze szkolnictwa wyższego (92 proc.), kultury (62 proc.) oraz środowiska (41 proc.).

Najwięcej na drogi

Beneficjenci Programu Infrastruktura i Środowisko wydali do tej pory ok. 6 mld zł. Najwięcej, bo ok. 4 mld zł wykorzystała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad na budowę autostrad i dróg ekspresowych.

Plany na 2010 rok
Do końca roku 2010 Ministerstwo Rozwoju Regionalnego planuje przedłożenie do Komisji Europejskiej wydatków kwalifikowanych na łączną kwotę ponad 12 mld zł. Prognoza w tym zakresie założona na rok 2009 (3 mld zł) została znacznie przekroczona i zrealizowana w ponad 137 proc. (4,25 mld zł).

MRR/red.

Dodaj komentarz