Instrukcja inwentaryzacyjna – przykład, który należy dostosować do jednostki, Rozdział II część 1

§ 4

Zależnie od charakteru składników aktywów i pasywów stosuje się różne metody (sposoby) przeprowadzania inwentaryzacji, co prezentuje poniższa tabela:

Lp. Metoda (sposób) przeprowadzenia  inwentaryzacji Rodzaj aktywów i pasywów objętych danym sposobem inwentaryzacji
1. Spis z natury
  • środki trwałe (inne niż podlegające weryfikacji z dokumentami),
  • rzeczowe składniki aktywów obrotowych ( materiały, produkty),
  • maszyny i urządzenia wchodzące w skład środków trwałych budowie,
  • aktywa pieniężne (gotówka w kasie w złotych polskich i w walutach obcych, czeki i weksle obce o terminie płatności i wymagalności do     3 miesięcy,
  • aktywa finansowe ( akcje, obligacje, czeki i weksle o terminie płatności i wymagalności ponad 3 miesiące.
2. W drodze uzyskania potwierdzenia salda
  • aktywa finansowe zgromadzone na rachunkach bankowych, lokaty               i kredyty,
    • należności, pożyczki, zobowiązania – z wyjątkiem rozrachunków                  z pracownikami, rozrachunków z tytułów publiczno-prawnych, należności spornych i wątpliwych,
    • powierzone kontrahentom własne składniki aktywów                                  ( użyczone, wydzierżawione środki trwałe, materiały w przerobie, towary w komisie).
3. W drodze weryfikacji poprzez porównanie danych zawartych w księgach rachunkowych z danymi wynikającymi  z dokumentów
  • środki trwałe, do których dostęp jest znacznie utrudniony,
  • grunty i prawa użytkowania wieczystego gruntów,
  • środki trwałe w budowie, z wyjątkiem maszyn i urządzeń,
  • udziały i akcje w spółkach kapitałowych,
  • materiały i towary w drodze oraz dostawy niefakturowane,
  • należności sporne i wątpliwe,
  • rozliczenia międzyokresowe czynne i bierne,
  • rozrachunki publiczno-prawne,
  • wartości niematerialne i prawne,
  • inwestycje w nieruchomości i prawa,
  • kapitały (fundusze) własne i specjalne,

rezerwy i rozliczenia międzyokresowe przychodów,

inne niewymienione jako inwentaryzowane drogą spisu z natury lub droga potwierdzenia salda

 

§ 5

1. Spis z natury dokonywany jest na podstawie bezpośredniego, naocznego stwierdzenia przez zespół spisowy fizycznego istnienia ilości spisywanych aktywów w drodze ich przeliczenia, przeważenia, przemierzenia, obliczenia technicznego lub oszacowania.
Tak stwierdzony stan aktywów w dniu spisu jest wpisany przez członka zespołu spisowego do arkusza spisu.
Wzór arkusza spisu z natury stanowi Załącznik Nr ……….. do Instrukcji.

2. W zależności od grupy rodzajowej składników majątkowych stosuje się niżej wymienione metody spisu z natury:

a) metodę wycinkowej (wyrywkowej) inwentaryzacji ciągłej,
b) metodę wycinkowej (wyrywkowej) inwentaryzacji okresowej.

3. Wycinkowa (wyrywkowa) inwentaryzacja ciągła polega na sukcesywnym ustalaniu rzeczywistego stanu poszczególnych składników aktywów i pasywów objętych inwentaryzacją tak, aby w wyznaczonym okresie (np.: jednego roku, trzech lat) stan ten został ustalony dla części składników tj. określonej grupy rodzajowej.                                                                                    Metoda ta stosowana jest np. w odniesieniu do zapasów magazynowych – w czwartym kwartale każdego roku, środków trwałych i przedmiotów objętych ewidencją pozabilansową znajdujących się   w strzeżonych składowiskach – nie rzadziej, niż raz na trzy lata zgodnie z planem inwentaryzacji, dla których prowadzona jest odrębna ewidencja ilościowo-wartościowa.

4. Wycinkowa (wyrywkowa) inwentaryzacja okresowa polega na ustaleniu rzeczywistego stanu części (fragmentu) składników aktywów lub pasywów na wybrany dzień, np. inwentaryzacja środków pieniężnych w kasie, wyrobów gotowych (skryptów) na dzień 31 grudnia każdego roku.

5.  Stosuje się dwa rodzaje inwentaryzacji:
a) planową, zgodnie z planem inwentaryzacji,
b) doraźną (okolicznościową).

6. Inwentaryzację doraźną (okolicznościową) przeprowadza się w przypadku:
a) zmiany na stanowisku osoby odpowiedzialnej za powierzone jej mienie,
b) w związku z wypadkami losowymi (włamanie, kradzież, pożar lub innych zjawisk mogących mieć wpływ na stan składników majątkowych,
c) likwidacji jednostki organizacyjnej (komórki),
d) potrzeby kontroli i rozliczenia osób materialnie odpowiedzialnych (spis z natury przeprowadzony w terminie niezapowiedzianym), kontroli zewnętrznej (badanie sprawozdania finansowego).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *