Elementy skonsolidowanego bilansu jednostek samorządu terytorialnego

W przypadku skonsolidowanego bilansu jednostek samorządu terytorialnego jedną z najważniejszych informacji, a wręcz jedyną jest wartość majątku komunalnego ogółem. Formularz sprawozdania jest odmienny od sprawozdania jednostkowego, gdyż pojawiają się w nim pozycje, które nie występują w jednostkowym bilansie z wykonania budżetu, ani w bilansie jednostki budżetowej.
Zgodnie z ustawą o rachunkowości pierwszym krokiem do przygotowania skonsolidowanego budżetu jest zsumowanie sprawozdań jednostkowych oraz dokonanie wyłączeń i korekt konsolidacyjnych. Wyłączeniu podlega wyrażona w cenie nabycia wartość udziałów posiadanych przez jednostkę dominującą w jednostce, której dany samorząd jest właścicielem. Jednocześnie po stronie pasywów wyłączany jest kapitał własny jednostki zależnej. Działanie to ma na celu usunięcie podwojenia, gdyż do skonsolidowanego bilansu zostały dodane aktywa jednostki zależnej. Nie zawsze wartość udziałów równa jest aktywom netto jednostek zależnych powoduje to powstanie w skonsolidowanym bilansie dwóch składników występujących rozłącznie:

  • jeżeli wartość aktywów jest niższa od wartości udziałów różnicę wykazuje się w aktywach skonsolidowanego bilansu w odrębnej pozycji aktywów trwałych jako „Wartość firmy jednostek podporządkowanych”,
  • w przypadku odwrotnym, gdy wartość aktywów jest wyższa od wartości udziałów –różnicę wykazuje się w pasywach skonsolidowanego bilansu w odrębnej pozycji jako „Ujemna wartość firmy jednostek podporządkowanych”.

W skonsolidowanym bilansie jednostek samorządu terytorialnego na uwagę zasługuje również formuła skonsolidowanych funduszy. W tej części występują zarówno skumulowany niedobór lub nadwyżka budżetu – charakterystyczne dla organu budżetu; jak również fundusz jednostki – charakterystyczny dla jednostek budżetowych. Odmienną pozycją są w tej części są: Kapitały mniejszości.

Kapitały mniejszości to udziały w kapitale własnym jednostek zależnych, należące do osób trzecich (osób fizycznych, podmiotów gospodarczych lub innych podmiotów). Wartość początkową tych kapitałów ustala się w wysokości wartości godziwej aktywów netto ustalonej na dzień rozpoczęcia sprawowania kontroli w proporcji do wysokości udziałów podmiotów zewnętrznych. Wartość tę zwiększa się lub zmniejsza odpowiednio o zmiany w aktywach netto jednostek zależnych. Kapitały mniejszości informują o wysokości aktywów netto przypadających zewnętrznym udziałowcom (współwłaścicielom) konsolidowanych jednostek zależnych.
Podstawa prawna:
Ustawa z 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych
Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych
zobacz również:

Dodaj komentarz