Sąd zwrócił uwagę, iż jakkolwiek dotychczas orzecznictwo w przedmiotowym zakresie nie było jednolite, to jednak należy podzielić pogląd przyjęty przez tę linię orzeczniczą, która wskazuje na negatywną ocenę prawną w przedmiocie objęcia podatkiem akcyzowym olejów smarowych przeznaczonych do celów innych niż napędowe lub opałowe (przykładowo wyroki NSA sygn. I GSK 1171/09 czy sygn. I GSK 132/10).
WSA trafnie wskazał, że ustawodawca mógł wprowadzić podatek od wyrobów niezalicznych w prawie wspólnotowym do wyrobów akcyzowych, jednakże nie mógł to być podatek będący w istocie podatkiem akcyzowym. Dlatego też Sąd uznał, że nieprawidłowe jest stanowisko organów podatkowych wskazującego na uprawnienie Polski jako państwa członkowskiego do wprowadzenia innego niż akcyza podatku konsumpcyjnego.
Podsumowując Sąd stwierdził, że niezgodne z prawem wspólnotowym było wprowadzenie zwolnienia od akcyzy dla olejów smarowych ze względu na przeznaczenie, gdyż skoro wyroby te nie podlegają opodatkowaniu w ramach wspólnotowego systemu podatku akcyzowego, to nie można ich objąć zwolnieniem z tego podatku.