Klauzula \”standstill\” w procedurze zamówień publicznych

Okres ten jest to tzw. zawieszenie typu standstill (ang. standstill period). Instytucja ta ma z zadanie umożliwienie wykonawcom, niezadowolonym z podjętej przez zamawiającego decyzji, skorzystanie ze środków odwoławczych.

W dyrektywie odwoławczej zawarto minimalne wymagania dotyczące długości okresu pomiędzy notyfikacją decyzji o wyborze oferty a zawarciem umowy. Zatem zgodnie z jej treścią, umowa w sprawie zamówienia publicznego nie może zostać zawarta przed upływem 10 dni od dnia następującego pod dniu, w którym zamawiający poinformował o udzieleniu zamówienia zainteresowanych oferentów lub kandydatów, jeżeli decyzja była wysłana faksem lub drogą elektroniczną lub 15 dni, jeżeli została wysłana w inny sposób.

Stosownie do postanowień dyrektywy unijnej, ustawodawca znowelizował przepis art. 94 ust. 1, w świetle którego zamawiający może zawrzeć umowę w terminie:

  • 10 dni od przesłania zawiadomienia o wyborze oferty najkorzystniejszej, jeżeli zawiadomienie zostało przesłane za pomocą faksu lub drogą elektroniczną albo,
  • 15 dni od przesłania tego zawiadomienia w inny sposób np. za pośrednictwem operatora świadczącego usługi pocztowe.

Wyżej wymienione terminy dotyczą postępowań w sprawie zamówień publicznych, których wartość jest równa lub przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy.

Ustawodawca przewidział również wyjątki, kiedy stosowanie zasady standstill byłoby bezcelowe, np. w sytuacji, kiedy tylko jeden wykonawca złożył ofertę w postępowaniu, a zatem brak jest innych podmiotów, które ewentualnie mogłyby kwestionować decyzję zamawiającego. Dyrektywa odwoławcza formułuje więc szereg sytuacji, kiedy dopuszczalne jest wcześniejsze zawarcie umowy. Zostały one transponowane do ustawy Prawo zamówień publicznych w postaci znowelizowanego ustawą z 2 grudnia art. 94 ust. 2.

Do wyjątków tych należą, obok wspomnianej wyżej sytuacji, kiedy złożono wyłącznie jedną ofertę;

  • umowa dotyczy zamówienia udzielanego w trybie negocjacji bez ogłoszenia, w ramach dynamicznego systemu zakupów czy też na podstawie umowy ramowej;
  • w postępowaniach poniżej tzw. „progów unijnych” w trybie przetargu nieograniczonego albo zapytania o cenę nie wykluczono żadnego wykonawcy i nie odrzucono żadnej oferty, a w trybach, w których składane są wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, nie odrzucono żadnej oferty i nie wykluczono żadnego wykonawcy albo jeżeli wykluczono wykonawcę i upłynął termin na wniesienie odwołania lub zostało ono rozstrzygnięte przez KIO;
  • w postępowaniach prowadzonych w trybie licytacji elektronicznej, z zastrzeżeniem sytuacji, gdy wykluczony został wykonawca i nie upłynął jeszcze termin do wniesienia odwołania albo nie zostało ono jeszcze rozpatrzone przez KIO.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *