Stowarzyszenie uzyskuje wraz z wpisem do Krajowego Rejestru Sądowego osobowość prawną. Jako podmiot wykonujący samodzielnie działalność gospodarczą, stowarzyszenie jest podatnikiem podatku VAT. Stowarzyszenie w zakresie w jakim odpłatnie świadczy usługi i dokonuje dostawy towarów za wynagrodzeniem wykonuje działalność opodatkowaną podatkiem VAT. Natomiast w pozostałym zakresie stowarzyszenia nie wykonują działalności opodatkowanej VAT. Ponadto, w określonych w ustawie przypadkach, czynności wykonywane przez stowarzyszenia podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT.
Stowarzyszenie ma prawo do odliczenia podatku VAT na zasadach ogólnych, czyli w zakresie w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonania działalności opodatkowanej. Ponadto, zgodnie z art. 90 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. W przypadku gdy nie jest możliwe wyodrębnienie i przypisanie do określonych czynności kwot podatku naliczonego, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego w oparciu o tzw. proporcję.
Proporcję ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. W tym miejscu należy podkreślić, że zgodnie z uchwałą 7 sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 24 października 2011 r., sygn. I FPS 9/10 sformułowanie „czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do odliczenia” oznacza czynności zwolnione z podatku VAT, a nie czynności w ogólne nie objęte zakresem podatku VAT. Oznacza to, że w sytuacji gdy podatnik nabędzie towaru lub usługi wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz czynności niepodlegających opodatkowaniu, przy czym nie da się jednoznacznie przypisać tych towarów i usług do jednej z kategorii tych czynności, podatnik nie stosuje w ogóle odliczenia częściowego wedle proporcji, lecz stosuje odliczenie pełne.
Stowarzyszenia prowadząc swoją działalność nabywają towary i usługi opodatkowane podatkiem VAT. Towary i usługi mogą być wykorzystywane zarówno w zakresie działalności opodatkowanej podatkiem VAT, jak i w zakresie działalności statutowej, niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Niekiedy trudno jest wyodrębnić, które towary i usługi oraz w jakim zakresie są wyłącznie związane z działalnością opodatkowaną, a które z działalnością statutową. Wątpliwości te dotyczą zazwyczaj takich rodzajów wydatków jak np. opłaty za media, czynsz za wynajem biura itp. W takiej sytuacji znajdzie zastosowanie odliczenie proporcjonalne bądź odliczenie pełne. Proporcja znajdzie zastosowanie w sytuacji, gdy nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz do czynności zwolnionych z podatku VAT lub do wykonywania zarówno czynności opodatkowanych podatkiem VAT, zwolnionych z VAT, jak i niepodlegających opodatkowaniu VAT, przy założeniu, że nie jest możliwe ich przyporządkowanie do poszczególnych czynności. Natomiast w sytuacji, gdy dany zakup jest wykorzystywany przez stowarzyszenie zarówno do działalności opodatkowanej VAT, jak i do działalności niepodlegającej opodatkowaniu VAT i nie jest wykorzystywany do działalności zwolnionej od opodatkowania VAT, a stowarzyszenie nie ma możliwości przyporządkowania dokonywanych zakupów do jednego konkretnego rodzaju prowadzonej działalności, to wówczas stowarzyszenie będzie miał prawo do pełnego odliczenia podatku VAT. Powyższe stanowisko prezentują również organy podatkowe w wydawanych interpretacjach indywidualnych, np. interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 25 czerwca 2012 r., znak IPPP1/443-440/12-2/IGo, interpretacja indywidulana wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 5 sierpnia 2011 r., znak IPPP2/443-74/09/11-4/S/Asi/KOM.