Warto zwrócić uwagę na to, iż znak towarowy jako specyficzny układ graficzny czy słowny jest prawem majątkowym, którego to umiejętne wykorzystanie może w przedsiębiorstwie przyczynić się do istotnych korzyści podatkowych. W praktyce powinno być to jednak zawsze poprzedzone rejestracją znaku towarowego i uzyskaniem na niego prawa ochronnego. Korzyści z posiadania zarejestrowanego znaku towarowego potwierdzają również liczne interpretacje organów podatkowych. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z dn. 5 sierpnia 2015 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zgodził się z wnioskodawcą i uznał, że „nabyte prawo ochronne do znaku towarowego będzie mogło być amortyzowane na zasadach określonych w art. 16a-16m, z uwzględnieniem art. 16 ustawy o CIT. Zaś odpisy amortyzacyjne dokonane w pełnej wysokości będą stanowiły koszt uzyskania przychodów niezależnie od późniejszych działań restrukturyzacyjnych” (znak IBPB-1-3/4510-170/15/MO).
Mając na uwadze powyższe należy pamiętać, że określone korzyści podatkowe związane z użytkowaniem znaku towarowego są możliwe jedynie wówczas, gdy znak towarowy pojawi się w majątku przedsiębiorcy w wyniku nabycia, a nie wytworzenia we własnym zakresie. Każdorazowe działania restrukturyzacyjne powinny być poprzedzone stosownym audytem stanu prawno-podatkowego posiadanych aktywów niematerialnych.
Autor: | |
![]() |
Samir Kayyali – Doradca Podatkowy, ekonomista, ekspert w zakresie zarządzania ryzykiem podatkowym. Obecnie prowadzi własną praktykę podatkową. Doświadczenie zawodowe zdobywał zarówno w międzynarodowych podmiotach świadczących usługi doradcze jak i polskich kancelariach prawnych i podatkowych. Jego praktyka obejmuje w szczególności restrukturyzację grup kapitałowych w celu osiągnięcia optymalizacji podatkowej, sporządzanie dokumentacji w zakresie cen transferowych oraz bieżące doradztwo w podatkach dochodowych oraz podatku VAT. Nadzorował szereg badań due diligence oraz uczestniczył w obsłudze rachunkowo-podatkowej przekształceń oraz likwidacji spółek prawa handlowego. Absolwent międzynarodowych studiów Master Studies in Finance na kierunku Corporate Finance na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu. Prelegent na wielu konferencjach i seminariach podatkowych. Wykładowca na studiach podyplomowych i kursach przygotowujących do egzaminu na doradcę podatkowego. Stale publikuje komentarze i artykuły zarówno w prasie eksperckiej jak i popularnej. |