Tylko zarejestrowany znak daje korzyści podatkowe

Często różnica pomiędzy zbliżonymi do siebie produktami jest na gruncie cenowym bardzo duża. Odpowiada za to właśnie przywiązanie klientów do jednej marki, jej prawidłowe pozycjonowanie się na rynku jako marki atrakcyjnej dla określonej grupy wiekowej czy zawodowej. Renoma znaku towarowego, a tym samym wartość ekonomiczna jaką on ze sobą niesie jest często wypadkową wieloletniej pracy właścicieli, zarządów i pozostałego personelu podmiotów gospodarczych.

Warto zwrócić uwagę na to, iż znak towarowy jako specyficzny układ graficzny czy słowny jest prawem majątkowym, którego to umiejętne wykorzystanie może w przedsiębiorstwie przyczynić się do istotnych korzyści podatkowych. W praktyce powinno być to jednak zawsze poprzedzone rejestracją znaku towarowego i uzyskaniem na niego prawa ochronnego. Korzyści z posiadania zarejestrowanego znaku towarowego potwierdzają również liczne interpretacje organów podatkowych. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z dn. 5 sierpnia 2015 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zgodził się z wnioskodawcą i uznał, że „nabyte prawo ochronne do znaku towarowego będzie mogło być amortyzowane na zasadach określonych w art. 16a-16m, z uwzględnieniem art. 16 ustawy o CIT. Zaś odpisy amortyzacyjne dokonane w pełnej wysokości będą stanowiły koszt uzyskania przychodów niezależnie od późniejszych działań restrukturyzacyjnych” (znak IBPB-1-3/4510-170/15/MO).

Mając na uwadze powyższe należy pamiętać, że określone korzyści podatkowe związane z użytkowaniem znaku towarowego są możliwe jedynie wówczas, gdy znak towarowy pojawi się w majątku przedsiębiorcy w wyniku nabycia, a nie wytworzenia we własnym zakresie. Każdorazowe działania restrukturyzacyjne powinny być poprzedzone stosownym audytem stanu prawno-podatkowego posiadanych aktywów niematerialnych.

Autor:  
\"\" Samir Kayyali – Doradca Podatkowy, ekonomista, ekspert w zakresie zarządzania ryzykiem podatkowym. Obecnie prowadzi własną praktykę podatkową. Doświadczenie zawodowe zdobywał zarówno w międzynarodowych podmiotach świadczących usługi doradcze jak i polskich kancelariach prawnych i podatkowych. Jego praktyka obejmuje w szczególności restrukturyzację grup kapitałowych w celu osiągnięcia optymalizacji podatkowej, sporządzanie dokumentacji w zakresie cen transferowych oraz bieżące doradztwo w podatkach dochodowych oraz podatku VAT. Nadzorował szereg badań due diligence oraz uczestniczył w obsłudze rachunkowo-podatkowej przekształceń oraz likwidacji spółek prawa handlowego. Absolwent międzynarodowych studiów Master Studies in Finance na kierunku Corporate Finance na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu. Prelegent na wielu konferencjach i seminariach podatkowych. Wykładowca na studiach podyplomowych i kursach przygotowujących do egzaminu na doradcę podatkowego. Stale publikuje komentarze i artykuły zarówno w prasie eksperckiej jak i popularnej.

Dodaj komentarz