Przypomnijmy, iż najważniejsze zmiany podatku VAT dotyczą przede wszystkim dostosowania przepisów ustawy o VAT do obecnie obowiązujących w statystyce przepisów klasyfikacyjnych. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że aktualnie w ustawie o VAT świadczenie usług i dostawa towarów w obrocie krajowym są co do zasady identyfikowane przy pomocy klasyfikacji statystycznych. Powyższe ma zastosowanie m. in. do stosowania stawek preferencyjnych 7% i 3%, jak również przy zwolnieniu z opodatkowania VAT. Jednakże dla celów podatkowych, w przeciwieństwie do regulacji statystycznych, stosowane jest PKWiU z 1997 r. Natomiast dla celów statystycznych należy stosować PKWiU z 2008 r. Zmiany wprowadzone przez Parlament RP mają przyczynić się do ujednolicenia zasad ewidencji obowiązujących na gruncie podatku VAT, jak również w statystyce.
Mając na uwadze wskazane założenia w wyniku nowelizacji ustawy o VAT uchylono załącznik nr 4 do ustawy, który określał katalog czynności zwolnionych z opodatkowania, przenosząc jego treść do art. 43 ustawy. Ponadto przy określaniu charakteru zwolnień odstąpiono od odniesień do przepisów statystycznych, dostosowując je do treści przepisów unijnych. Oparcie definicji transakcji zwolnionych na Dyrektywie 2006/112 pozwoli polskiemu ustawodawcy na uniknięcie zarzutów niezgodności krajowych regulacji z prawem wspólnotowym.
Wśród najważniejszym zmian związanych z dostosowaniem polskich regulacji do prawa unijnego z pewnością należy wymienić zawężenie definicji usług szkoleniowych zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Po nowelizacji przepisów z takiego zwolnienia będą mogły korzystać jedynie podmiotu z sektora publicznego, jak również posiadające status instytucji oświatowych na podstawie nadanych akredytacji.