– być co najmniej od 12 miesięcy poprzedzających złożenie wniosku o wydanie zaświadczenia przez Ministra Finansów o spełnianiu warunków, zarejestrowanymi podatnikami VAT;
– zawiadomić na piśmie naczelnika urzędu skarbowego o zamiarze rozpoczęcia działalności w zakresie zwrotu podatku podróżnym;
– co najmniej od 12 miesięcy poprzedzających złożenie wniosku o wydanie zaświadczenia nie mieć zaległości w podatkach stanowiących dochody budżetu państwa oraz zaległości z tytułu składek wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych;
– złożyć w urzędzie skarbowym kaucję gwarancyjną w wysokości 5 mln zł w formie:
a) depozytu pieniężnego,
b) gwarancji bankowych,
c) obligacji Skarbu Państwa co najmniej o trzyletnim terminie wykupu;
– uzyskać od Ministra Finansów zaświadczenie stwierdzające spełnienie łącznie powyższych warunków. Z tym, że zaświadczenie jest wydawane na okres nie dłuższy niż 2 lata, a nie jak dotychczas na okres nie dłuższy niż 1 rok, co jest korzystniejsze dla podmiotów dokonujących takich zwrotów w kwestii długofalowego planowania działalności gospodarczej.
Uprawnionymi podmiotami do prowadzenia działalności w zakresie zwrotów VAT podróżnym są podmioty, które m. in. uzyskały zaświadczenie Ministra Finansów i które przed upływem okresu, na jaki ono zastało wydane złożyły wniosek o ponowne wydanie takiego zaświadczenia na kolejny okres. W tym wypadku warunek o braku zaległości w podatkach i składkach ZUS od co najmniej 12 miesięcy musi być spełniony w odniesieniu do okresu od dnia wydania aktualnego zaświadczenia do dnia poprzedzającego ponowne złożenie wniosku o wydanie zaświadczenia. Innymi słowy, podmioty te nie mogą działać w sferze zwrotów dla podróżnych po upływie okresu wynikającego z zaświadczenia MF, jeżeli wcześniej nie złożą wniosku o wydanie ponownego zaświadczenia (nie ma w tym zakresie znaczenia dla działalności podmiotu, czy faktycznie zaświadczenie zostanie wydane przez ministra jeszcze w terminie określonym w poprzednim zaświadczeniu). W przypadku ponownego starań o wydanie zaświadczenia warunek braku zaległości w podatkach i składkach ZUS liczony jest nie jako ostatnie 12 miesięcy, lecz jako okres pomiędzy wydaniem zaświadczenia (istotna jest tutaj data wydania pisma), a datą poprzedzającą złożenie wniosku o kolejne zaświadczenie (istotna jest data wysyłki lub złożenia wniosku w MF).
[page_break]
Uproszczono także warunki otrzymania zwrotu przez podróżnego. Nie musi to być imienny dokument, jak było to do 31 marca 2011, a także na tym dokumencie nie musi być wyszczególniona kwota podatku; natomiast obowiązkowo dołączany jest do niego paragon z kasy rejestrującej. Bardzo ważne jest, aby dokument powyższy był opatrzony stemplem z numeratorem urzędu celnego wywozu towarów.
– poinformowanie naczelnika urzędu skarbowego na piśmie, że jest sprzedawcą realizującym zwroty TAX FREE oraz poinformowanie organu, gdzie podróżny może odebrać podatek;
– otrzymanie przed upływem terminu do złożenia deklaracji za dany okres rozliczeniowy dokumentu wywozu towarów poza UE potwierdzonego przez urząd celny wyjścia;
– od 1 kwietnia br. dodatkowym warunkiem będzie posiadanie dokumentów potwierdzających dokonanie zwrotu podatku, ale tylko w przypadku, gdy zwrot nastąpił w formie bezgotówkowej.
Jeżeli sprzedawca towarów nie otrzymał dokumentu potwierdzającego wywóz towarów poza UE w terminie do złożenia deklaracji podatkowej, może on dokonać korekty podatku należnego (stosując stawkę 0%) w rozliczeniu za okres, w którym sprzedawca otrzymał ten dokument. Korekta taka nie będzie jednak dopuszczalna, jeżeli podatnik otrzyma taki dokument po upływie 10 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dokonano dostawy. Tym samym przesunięto termin, w jakim sprzedawca ma prawo do dokonania korekty VAT należnego w przypadku późniejszego otrzymania dokumentu wywozu towarów, w stosunku do regulacji sprzed zmiany (6 miesięcy). Ponadto wskazano wyraźnie okres, w którym ta korekta powinna zostać dokonana.