Podatnik wskazał, że w celu zdobycia i utrzymania rynku odbiorców towarów koncern wraz ze swoją spółką dominującą (koncern) stworzyły specjalny program polityki cenowej – wsparcie cenowe. Jest to mechanizm polegający na tym, że koncern przez jedną ze swoich europejskich spółek córek dofinansowuje sprzedaż towarów dokonywaną przez podatnika do klienta instytucjonalnego. Występując o wsparcie cenowe do danego przetargu podatnik nie ma gwarancji, że je otrzyma, natomiast składając ofertę przetargową ma już informację z koncernu, czy otrzyma wsparcie, czy nie. Wsparcie cenowe kierowane jest do finalnych odbiorców, aby otrzymali korzystną cenę z uwagi na rozmiar zakupów. W związku z otrzymanym wsparciem podatnik może udzielić rabatu potencjalnym klientom instytucjonalnym. Podatnik zapytał, czy otrzymane wsparcie cenowe podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako premie pieniężne, czy też jako dotacje, subwencje oraz inne elementy wymienione w art. 29 ust. 1 zdanie czwarte u.p.t.u.1 Zdaniem podatnika, otrzymane wsparcie cenowe nie podlega opodatkowaniu VAT jako premia pieniężna, nie może być także uznane za dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze.
Po rozpoznaniu skargi podatnika Wojewódzki Sąd Administracyjny w omawianym wyroku podzielił stanowisko organu. Zdaniem Sądu art. 29 ust. 1 u.p.t.u., w zakresie w jakim zalicza do podstawy opodatkowania „inne dopłaty o podobnym charakterze” nie ogranicza źródeł pochodzenia środków (publiczne – prywatne) czy też kręgu podmiotów dokonujących przekazania funduszy. Istotne jest natomiast to, aby otrzymane dofinansowanie było bezpośrednio związane z ceną sprzedawanego towaru lub świadczonej usługi.
Teza
Z uzasadnienia omawianego wyroku wyprowadzić można następującą tezę:
„Użyty w art. 29 ust. 1 u.p.t.u. zwrot „i innych dopłat o podobnym charakterze” wskazuje, że przepis ten odnosi się do dopłat należnych nie tylko na podstawie odrębnych przepisów, lecz także otrzymanych na podstawie umów cywilnoprawnych w relacjach między podmiotami gospodarczymi.”
Komentarz
Na aprobatę zasługuje pogląd WSA, że dofinansowanie sprzedaży towarów przez koncern (tzw. wsparcie cenowe) zwiększa obrót i jako takie powinno podlegać opodatkowaniu. Sąd słusznie oparł się na wykładni systemowej przepisów u.p.t.u. wskazując, że art. 29 ust. 1 tej ustawy nie ogranicza źródeł pochodzenia dofinansowania. W powyższym zakresie wyrok nawiązuje też do rozwiązań dyrektyw VAT, z których wynika, że dopłatami (subwencjami) są wszelkie dopłaty stanowiące część wynagrodzenia otrzymane od osób trzecich, a nie tylko od podmiotów publicznych.

1) Ustawa z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.)