- w przypadku dopłat z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra – zwolnienie to ma zastosowanie niezależnie od wysokości dofinansowania,
- w przypadku finansowania dopłat z innych źródeł – zwolnienie ograniczone jest do kwoty 760 zł w roku podatkowym.
Z powyższego przepisu wynika, iż ze zwolnienia z opodatkowania mogą korzystać tylko te dopłaty, które dotyczą wypoczynku zorganizowanego w formie wczasów, kolonii, obozu lub zimowiska. Zgodnie ze stanowiskiem zaprezentowanym w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 7 grudnia 2012 r., sygn. IPTPB1/415-647/12-2/ASZ, przez zorganizowany wypoczynek należy rozumieć wszelkie formy wypoczynku zorganizowanego z wyjątkiem takich form wypoczynku jak: „wczasy pod gruszą”, pobyt u rodziny czy wypoczynek organizowany na własną rękę przez rodziców i związany z tym pobyt dzieci w hotelach, pensjonatach, domach wczasowych lub wynajmowanych pokojach. Tym samym, dopłaty do wypoczynku organizowanego samodzielnie przez pracowników nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 78) ustawy o PIT.
- nazwa i adres podmiotu prowadzącego działalność w zakresie organizacji wypoczynku, na rzecz którego została dokonana wpłata, przy czym, w razie wątpliwości, należy zwrócić się z zapytaniem do usługodawcy czy świadczy usługi wypoczynkowe w ramach prowadzonej działalności gospodarczej lub czy zajmuje się statutowo tego typu działalnością,
- forma wypoczynku (wczasy, kolonie, obóz lub zimowisko),
- imię i nazwisko dziecka korzystającego z zorganizowanej formy wypoczynku,
- imię i nazwisko osoby dokonującej zapłaty,
- kwota i data zapłaty,
- data organizacji wypoczynku.
[page_break]
Zwolnienie z opodatkowania dotyczy dopłat do wypoczynku dzieci i młodzieży do 18 lat. Tym samym, pracodawca powinien każdorazowo weryfikować wiek uczestnika zorganizowanego wypoczynku. Rodzi się jednak praktyczne pytanie jak powinien postąpić pracodawca, jeżeli dziecko kończy 18 lat w roku podatkowym, w którym przyznano dofinansowanie do wypoczynku. Możliwa jest interpretacja zgodnie z którą istotne znaczenie ma wiek dziecka na moment wypłaty świadczenia. Z drugiej strony, prezentowany jest również pogląd zgodnie z którym należy odwołać się do wieku dziecka w trakcie jego uczestnictwa wypoczynku. Przykładowo, w piśmie z dnia 4 lutego 2005 r., sygn. PF-II-005/10/KJ/05, Izba Skarbowa w Opolu stwierdziła, iż w sytuacji, gdy dopłata została udzielona w roku podatkowym, w którym dziecko kończy 18 lat, ale jej wypłata nastąpiła przed ukończeniem 18 roku życia, spełniony został warunek dotyczący wieku dziecka. Odmienne podejście zostało zaprezentowane w postanowieniu Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 17 września 2007 r., sygn. 1471/DPF/415/67/2007/PP. Zgodnie ze stanowiskiem organu podatkowego dla zastosowania zwolnienia z opodatkowania istotny jest wiek dziecka w momencie korzystania ze zorganizowanego wypoczynku, nie zaś wiek dziecka w dniu otrzymania dopłaty. Warto również zwrócić uwagę na interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 19 października 2010 r., sygn. ILPB2/415-879/10-2/WM, w której organ podatkowy potwierdził następujący, szczegółowy schemat postępowania pracodawcy:
- jeżeli dziecko ukończyło 18 rok życia przed rozpoczęciem wypoczynku – całość dopłaty podlega doliczeniu do przychodu pracownika podlegającego opodatkowaniu,
- jeżeli dziecko ukończyło 18 rok życia po zakończeniu wypoczynku – całość dopłaty jest zwolniona z opodatkowania,
- jeżeli dziecko ukończyło 18 rok życia w trakcie wypoczynku – część dopłaty w wysokości proporcjonalnej do okresu od ukończenia 18 roku życia do końca pobytu dziecka na wypoczynku podlega doliczeniu do przychodu pracownika podlegającego opodatkowaniu.
W przypadku, gdy nie zostaną spełnione wszystkie wyżej omówione warunki zastosowania zwolnienia z opodatkowania, określonego w art. 21 ust. 1 pkt 78) ustawy o PIT, co do zasady pracodawca powinien uwzględnić wartość dopłat na potrzeby ustalenia dochodu do opodatkowania. W przypadku, gdy źródłem finansowania tych dopłat będą środki zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, należy jednakże rozważyć zastosowanie zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 67) ustawy o PIT. Na podstawie powyższego przepisu wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych przez pracownika w związku z finansowaniem działalności socjalnej, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, rzeczowych świadczeń oraz otrzymanych przez niego w tym zakresie świadczeń pieniężnych, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych, łącznie do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł. Należy podkreślić, iż dla ustalenia kwoty zwolnienia z opodatkowania, pracodawca powinien uwzględnić wartość wszystkich świadczeń rzeczowych i pieniężnych otrzymanych przez pracownika w danym roku podatkowym ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.