Kontrowersje związane z obowiązkiem zawiadomienia nabywcy jako warunku skorzystania z ulgi na złe długi

O ile wystosowanie zawiadomienia nie stanowi żadnego problemu, o tyle uzyskanie potwierdzenia odbioru zawiadomienia od dłużnika stanowi już pewną trudność. Nierzadko nie dochodzi do odbioru tego zawiadomienia. Powstaje pytanie jak powinno się postąpić?
W takiej sytuacji, pamiętać należy, że z punktu widzenia nabywcy (dłużnika) odmowa odbioru zawiadomienia stanowi podstawę do uznania, że zostało ono odebrane zgodnie z domniemaniem wynikającym z ordynacji podatkowej.
Natomiast w przypadku sprzedawcy, a więc drugiej strony operacji sprzedaży dóbr lub usług, takiego domniemania w ustawie nie zapisano. Pojawia się więc pytanie, czy sprzedawcy także skorzystać mogą z takiego domniemania? Wydaje się, że tak, ponieważ w przeciwnym przypadku, doszłoby do znacznej niesymetrii w traktowaniu podatników: z jednej strony niesolidny nabywca, będzie zmuszony skorygować odliczony już podatek, natomiast sprzedawca, który naliczył podatek należny, takiej korekty nie mógłby dokonać. Oczywistym beneficjentem takiej sytuacji byłby Budżet Państwa, który odzyskałby kwotę podatku naliczonego, a nie podmiot do którego adresowana jest ta instytucja, a więc sprzedawca, który nie uzyskał swojej wierzytelności. Dlatego też wydaje się, że mimo braku stosownego przepisu w ustawie o VAT, należy stosować odpowiednio domniemanie o doręczeniu wynikające z ordynacji podatkowej również do sprzedawcy towarów lub usług, tak jak zostało  wyraźnie przewidziane w przypadku nabywcy.

Nagranie zarejestrowano: 8-09-2009.

Dodaj komentarz