Jednym z istotnych źródeł sporów pomiędzy podatnikami a organami podatkowymi jest niejasne określenie zakresu stosowania kas rejestrujących o którym mowa w art. 111 ust. 1 . Przepis ten nakłada obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących a dotyczy podatników dokonujących sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. W konsekwencji istnieją poważne wątpliwości czy należy ewidencjonować za pomocą kas rejestrujących nieodpłatne przekazania towarów w ramach różnych akcji marketingowych.
Po pierwsze można argumentować, iż obowiązek ten nie występuje z uwagi na brak „obrotu”, który zgodnie z definicją występuje jedynie w przypadku wykonywania czynności odpłatnych. Obrotem jest bowiem kwota należna z tytułu sprzedaży a w przypadku czynności nieodpłatnych, w tym określonych w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, nie występuje kwota należna.
Ponadto z reguły przekazania towarów w promocjach są związane z prowadzonym przedsiębiorstwem i jako takie nie powinny być uznawane za sprzedaż i podlegać opodatkowaniu VAT. Tutaj na przeszkodzie stoi jednak konsekwentne stanowisko organów podatkowych o konieczności opodatkowania takich przekazań pomimo coraz liczniejszych wyroków sądów administracyjnych uchylających decyzje fiskusa.
W praktyce organy podatkowe dopuszczają jedynie zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas fiskalnych nieodpłatnych przekazań drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów małej wartości (cena jednostkowa niższa niż 5 zł.), próbek ewentualnie prezentów o łącznej wartości obdarowanych ( tak np. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie IP-PP2-443-679/07-2/SAP z 13 lutego 2007 r.
Problem ten szczególnie dotyka przedsiębiorców, które z reguły nie kierują swojej sprzedaży do osób fizycznych a podejmując różne działania marketingowe stają przed koniecznością zakupu i instalowania kas fiskalnych. Ponadto nawet jeśli przedsiębiorca zdecydowałby się na zainstalowanie kasy fiskalnej dla celów ewidencji nieodpłatnych wydań towarów to dużą uciążliwością byłoby dla niego dołączanie do wydawanych gadżetów paragonów z kasy fiskalnej, na których musiałyby znaleźć się informacje o cenie towaru i kwocie podatku.
Obowiązek rejestrowania sprzedaży za pomocą kas stwarza kłopoty podatnikom zajmującym się sprzedażą wysyłkową. Co prawda w większości przypadków sprzedawca może skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, jednakże zwolnienie nie ma zastosowania m.in. przy dostawie nagranych płyt CD, DVD kart pamięci oraz części do pojazdów mechanicznych i silników itp. Oznacza to, iż podatnicy zajmujący się w sieci handlem tymi towarami muszą zakupić kasę fiskalną i wysłać paragon wraz z towarem do klienta.
Istotną uciążliwością dla podatników jest obowiązek drukowania na papierze i przechowywania kopii paragonów z kas fiskalnych przez 5 letni okres. W praktyce aby spełnić wymagania określone w rozporządzeniu, duże sklepy i sieci handlowe muszą przeznaczać osobne powierzchnie magazynowe dla celów przechowywania kopii paragonów. Co prawda Minister Finansów przewidział możliwość skrócenia okresu przechowywania papierowych dokumentów do 6 miesięcy pod warunkiem przechowywania kopii dokumentów kasowych na informatycznych nośnikach, jednakże wdrożenie tego rozwiązania w praktyce jest bardzo utrudnione ze względu na szczególne warunki techniczne, które muszą spełniać w tym przypadku kasy fiskalne. Ponadto możliwość ta jest dostępna tylko dla podatników, którzy w ubiegłym roku wydali więcej niż 100 tys. paragonów fiskalnych.
Z uwagi na nietrwałość paragonów fiskalnych ich przydatność do wykorzystania dla celów kontroli wydaje się iluzoryczna, dlatego warto zastanowić się nad zniesieniem tego obowiązku.
Niestety pojęcie nieodpłatnego przychodu na gruncie podatku dochodowego jest bardzo szerokie. Traktuje się jako przychód każdą korzyść majątkową. Tym samym w tej sytuacji konieczne będzie rozpoznanie przychodu w wartości rynkowej tego magazynu