a) podlegające egzekucji prawa każdej ze stron umowy dotyczące usług, które mają być zrealizowane przez i na rzecz każdej ze stron;
b) kwotę zapłaty, która ma być uiszczona; oraz
c) sposób i warunki rozliczenia transakcji.
Konieczne jest również, aby jednostka posiadała sprawnie działający wewnętrzny system budżetowania finansowego oraz sprawozdawczości. Jednostka weryfikuje i – jeżeli jest to konieczne – koryguje w miarę wykonywania usług, wartości szacunkowe przychodów. Potrzeba dokonywania tego rodzaju korekt nie musi wskazywać na brak możliwości przeprowadzenia wiarygodnego szacunku wyniku transakcji.
Stopień zaawansowania realizacji transakcji można ustalić w oparciu o różne metody. Jednostka powinna posługiwać się metodą, która pozwala w wiarygodny sposób wycenić wykonane usługi. W zależności od rodzaju transakcji metody wyceny mogą zawierać:
a) pomiary wykonanych prac;
b) procentowe ujęcie wykonanych prac na dany dzień w stosunku do całości prac, które mają być wykonane; lub
c) udział kosztów transakcji poniesionych na dany dzień w ogóle szacowanych kosztów transakcji. Do kosztów poniesionych na dany dzień zalicza się jedynie te koszty, które dotyczą usług wykonanych do tego dnia. Jedynie koszty dotyczące usług już wykonanych lub usług, które mają być wykonane, zalicza się do ogółu szacowanych kosztów transakcji.
MSR 18 bardzo wyraźnie podkreśla, iż częściowe płatności i zaliczki otrzymane od klientów często nie odzwierciedlają wykonanych usług.
zobacz również:
- Przychody ze sprzedaży usług, część 1
- Przychody ze sprzedaży usług, część 2
- Przychody ze sprzedaży usług, część 3