Wątpliwości te rozwiewa orzecznictwo sądów administracyjnych, które stoją na stanowisku, że czynności będące poza zakresem ustawy o VAT nie mogą wpływać na zakres prawa do odliczenia wobec czego obrotu uzyskanego z tytułu tych transakcji nie uwzględnia się w mianowniku współczynnika, o którym mowa w art. 90 ust. 3 Ustawy o VAT. W uzasadnieniu wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 11 lutego 2009 r. (sygn. III SA/Wa 1924/07 czytamy „czynności pozostające poza zakresem ustawy o VAT (których ustawa w ogóle nie reguluje) nie mogą wpływać na rozstrzygnięcie co do prawa odliczenia podatku. Wniosek taki można wyprowadzić zarówno z podstawowej zasady wspólnotowego systemu podatku od wartości dodanej tj. zasady neutralności VAT, jak też z utrwalonej linii interpretacyjnej art. 19 VI Dyrektywy”. Podobnie argumentował Naczelny Sąd Administracyjny w orzeczeniu z 30 czerwca 2009 r. (sygn. I FSK 903/08).
Argumentacja polskich sądów administracyjnych znajduje oparcie również w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Przykładowo można tu wymienić orzeczenie ETS ws. Sofitam (C-333/91) oraz wyrok ws. CIBO Participations (C-16/00).
Stanowisko sądów administracyjnych co do zakresu pojęcia „czynności niepodlegające opodatkowaniu” w rozumieniu art. 90 ust. 3 Ustawy o VAT ma również znaczenie dla interpretacji art. 90 ust. 1 Ustawy o VAT (dotyczącego tzw. alokacji bezpośredniej). Jak już wspomniałam alokacja bezpośrednia również dotyczy czynności dających i niedających prawa do odliczenia. Konsekwentnie, bazując na orzecznictwie dotyczącym art. 90 ust. 3 Ustawy o VAT należy uznać, że również w tym przypadku „czynności niedające prawa do odliczenia” to jedynie takie transakcje, do których stosuje się Ustawę o VAT. Wniosek ten potwierdził Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 8 stycznia 2010 r. (sygn. I FSK 1605/08).
Podstawa prawna:
Art. 90 ust. 1 i 3 ustawy o podatku od towarów i usług z 11 marca 2004 r. (Dz.U. nr 54 poz. 535 ze zm.)