- która angażuje się w działalność gospodarczą, w związku z którą może uzyskiwać przychody i ponosić koszty,
- której wyniki działalności są regularnie przeglądane przez kierownictwo1 i na ich podstawie podejmowane są decyzje o alokacji zasobów do segmentu oraz dokonywana jest ocena działalności,
- w przypadku której istnienie możliwość pozyskania wyodrębnionych informacji finansowych.
Definicja segmentu operacyjnego jest nadal często konfrontowana z nieobowiązującym już od 2009 r. MSR 14 Sprawozdawczość według segmentów działalności. Dla przypomnienia tamta regulacja wskazywała:
- Segmenty branżowe – Dający się wyodrębnić obszarem jednostki gospodarczej, w ramach którego następuje dystrybucja towarów lub świadczenie usług, lub grupy powiązanych towarów lub usług, który podlega ryzyku i charakteryzuje się poziomem zwrotu z poniesionych nakładów inwestycyjnych różnym od tych, które są właściwe dla innych segmentów branżowych.
- Segmenty geograficzne – Dający się wyodrębnić obszarem jednostki gospodarczej, w ramach którego następuje dystrybucja towarów lub świadczenie usług w określonym środowisku ekonomicznym, który podlega ryzyku i charakteryzuje się poziomem zwrotu z poniesionych nakładów inwestycyjnych, różnym od tych, które są właściwe dla innych obszarów działających w odmiennym środowisku ekonomicznym.
Kryterium wyodrębniania segmentów branżowych był rodzaj towarów lub usług, rodzaj procesów produkcyjnych, typ lub klasa użytkowników towarów lub usług, zastosowane metody dystrybucji towarów lub świadczenia usług; rodzaj systemu obowiązujących regulacji, na przykład sektor banków, ubezpieczeń czy przedsiębiorstw użyteczności publicznej. Z kolei wyodrębnianie segmentów geograficznych opierało się na podobieństwie warunków politycznych i ekonomicznych, powiązaniach pomiędzy działalnością prowadzoną na różnych obszarach geograficznych, bliskości lokalizacji, szczególnych rodzajach ryzyka związanego z działalnością w konkretnym obszarze geograficznym, regulacjami dotyczącymi kontroli wymiany walut oraz ryzykiem walutowym.
Obecnie przy wyodrębnianiu segmentu operacyjnego należy brać pod uwagę:
- charakter produktów i usług;
- charakter procesów produkcji;
- rodzaj lub kategorię klientów dla ich produktów i usług;
- metody stosowane w dystrybucji ich produktów lub świadczeniu usług; oraz
- w stosownych sytuacjach, charakter otoczenia regulacyjnego, na przykład bankowości, ubezpieczeń lub usług użyteczności publicznej.
Podstawa prawna
Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1126/2008 z dnia 3 listopada 2008 r. przyjmujące określone międzynarodowe standardy rachunkowości zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1606/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady. Tekst mający znaczenie dla EOG Dziennik Urzędowy L 320, 29/11/2008 P. 0001 – 0481.

- Definicja segmentu zgodnie z MSSF 8, część 1
- Wyodrębnianie segmentów zgodnie z MSSF 8, część 2