Firmy farmaceutyczne mogą powoływać się na definicję reklamy z Prawa farmaceutycznego, która jest znacznie szersza niż zakres tego pojęcia przyjmowany przez władze skarbowe w odniesieniu do firm z innych branż. Dzięki temu, wiele wydatków na szeroko rozumianą działalność marketingową może być zaliczona przez firmy farmaceutyczne do kosztów podatkowych jako wydatki o charakterze reklamowym, podczas gdy u podatników z innych branż, takie wydatki zostałyby uznane za reprezentację niestanowiącą kosztów uzyskania przychodów. Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej „ustawa o pdop”), nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na reprezentację, w tym w szczególności na zakup usług gastronomicznych, żywności, napoi, w tym alkoholowych.
Przykładowo, w firmach farmaceutycznych kosztem podatkowym mogą być m.in. wydatki na organizowanie spotkań promocyjnych z lekarzami i farmaceutami, a także na odwiedzanie lekarzy przez przedstawicieli medycznych w celu przekazania informacji o produktach leczniczych i zachęcenia do ich stosowania.
Do niedawna władze skarbowe uznawały, że nawet jeśli spotkanie promocyjne organizowane jest w restauracji, to wydatek na usługę gastronomiczną podczas takiego spotkania nie stanowi reprezentacji, lecz wydatek o charakterze reklamowym i tym samym, może być zaliczony przez firmę farmaceutyczną do kosztów uzyskania przychodów. Warunek był tylko taki, aby usługa gastronomiczna miała charakter drobnego poczęstunku, nie była zbyt wystawna i nie wykraczała poza główny cel (informacyjny) spotkania. Przykładowo, potwierdzają to indywidualne interpretacje wydane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 27 kwietnia 2009 r. oraz z 11 stycznia 2008 r. (ILPB3/423-117/09-4/MC oraz ILPB3/423-155/07-2/EK), a także Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 29 czerwca 2009 r. i z 2 września 2009 r. (IPPB5/423-177/09-2/AS i IPPB5/423-450/09-2/JC). Takie podejście było tym bardziej uzasadnione, iż dla przedstawicieli medycznych działających w terenie, z dala od siedziby firmy farmaceutycznej, restauracja jest naturalnym, najwygodniejszym i stosunkowo tanim miejscem na zorganizowanie spotkania, zwłaszcza wobec ograniczeń związanych z możliwością organizowania takich spotkań w miejscu pracy lekarzy.
W ostatnim czasie jednak podejście władz skarbowych w tej kwestii uległo zmianie i coraz częściej uznają one, że wydatki na poczęstunek w restauracji w trakcie organizowanych tam spotkań promocyjnych z lekarzami stanowią reprezentację i tym samym, nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Co więcej, uznają tak nawet wtedy, gdy usługa ma charakter drobnego poczęstunku (kawa, herbata, ciastka) – wystarczy, że poczęstunek odbywa się w restauracji. Władze skarbowe powołują się przy tym na wspomniany art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o pdop, który wymienia gastronomię jako reprezentację, i to niezależnie od wysokości wydatku na gastronomię oraz okazałości, czy wystawności poczęstunku. Tytułem przykładu można wspomnieć tu wydane w 2010 r. interpretacje Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 31 maja oraz z 19 maja (IPPB5/423-144/10-4/AS oraz IPPB5/423-126/10-2/AM), a także interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 10 lutego 2010 r. (ILPB3/423-1083/09-2/AO).
W większości nadal władze skarbowe zezwalają na zaliczenie do kosztów wydatków na drobny catering, gdzie posiłki są dostarczane do miejsca spotkania z lekarzami innego niż restauracja. Warto jednak odnotować, że i tu zaczyna pojawiać się tendencja do kwestionowania takich wydatków (posiłki na wynos, pizza, itp.). Tak np. uznano w interpretacjach Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 20 stycznia 2010 r. i z 11 marca 2010 r. (IPPB5/423-680/09-2/AS i IPPB5/423-22/10-4/JC). Oznacza to, że bezpiecznie do kosztów podatkowych firmy farmaceutyczne mogą zaliczać jedynie wydatki na zakup artykułów spożywczych przeznaczonych na drobny poczęstunek w trakcie spotkań z lekarzami, typu kawa, herbata, ciastka.