Opłata za pozwolenie na dopuszczenie leku do obrotu – kiedy zaliczyć do kosztów podatkowych?

Pozwolenie jest wydawane przez Ministra Zdrowia, po wniesieniu stosownej opłaty urzędowej. Na gruncie przepisów podatkowych, nie jest jasne jak zaliczać taką urzędową opłatę do kosztów podatkowych.

Pozwolenie, o którym mowa, jest wydawane na wniosek składany za pośrednictwem Prezesa Urzędu Rejestracji produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych. Okres ważności pozwolenia wynosi z reguły 5 lat. Opłata urzędowa za rozpatrzenie wniosku o wydanie pozwolenia jest wnoszona niezależnie od tego, czy pozwolenie zostanie ostatecznie udzielone, czy nie. W razie odmowy udzielenia pozwolenia, oplata ta nie podlega zwrotowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o pdop, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Niewątpliwie, opłata za rozpatrzenie wniosku o wydanie pozwolenia na dopuszczenie wyrobów farmaceutycznych do obrotu jest wydatkiem ponoszonym w celu osiągnięcia przychodów. Nie zmienia tego fakt ewentualnej odmowy wydania takiego pozwolenia. Tego typu wydatek nie został również wymieniony w art. 16 ust. 1 ustawy o pdop, wśród kategorii wydatków, które mimo że są poniesione w celu osiągnięcia przychodów, nie mogą być zaliczone do kosztów. Opłata tego typu nie stanowi także podlegających amortyzacji wartości niematerialnych i prawnych, wskazanych w art. 16b ustawy o pdop (nie stanowi licencji, know-how, autorskiego lub pokrewnego prawa majątkowego, czy też prawa własności przemysłowej, nie jest także ponoszona jako koszty prac rozwojowych). Zatem opłata za rozpatrzenie wniosku o dopuszczenie wyrobu farmaceutycznego do obrotu może stanowić koszt uzyskania przychodów podmiotu, który ją ponosi. Pozostaje zastanowić się nad momentem potrącenia tego kosztu.

Przepisy art. 15 ust. 4 i ust. 4d ustawy o pdop nakazują, co do zasady, odnosić koszty bezpośrednie do kosztów uzyskania przychodów z chwilą powstania odpowiadających im przychodów, zaś koszty pośrednie – w momencie ich poniesienia. Jeżeli jednak koszty pośrednie dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, wówczas koszty pośrednie są potrącane proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

W opinii Ministra Finansów (interpretacja indywidualna z kwietnia 2009 r.), opłata urzędowa za rozpatrzenie wniosku stanowi koszt pośrednio związany z przychodami, a skoro pozwolenie na dopuszczenie do obrotu ma być wydane na 5 lat, to nie można takiego wydatku jednorazowo w pełnej wysokości zaliczyć do kosztów, lecz powinno się go rozliczać proporcjonalnie przez okres 5 lat.

Nie sposób zgodzić się z podejściem Ministra Finansów, że omawiana opłata urzędowa to wydatek dotyczący okresu przekraczającego rok podatkowy i to nawet w razie uzyskania zezwolenia o 5-letnim okresie ważności. Omawiana opłata jest wnoszona przez firmy farmaceutyczne za samo złożenie (rozpatrzenie) wniosku o wydanie pozwolenia. Zatem wydatek jest ponoszony niezależnie od rezultatu wniosku, tj. niezależnie od tego, czy produkt zostanie dopuszczony do obrotu, czy nie. Innymi słowy, opłata jest przypisana do wniosku, a nie do samego pozwolenia. Oznacza to, że opłata jest związana z jednorazową czynnością złożenia wniosku, a nie z wykorzystywaniem pozwolenia przez okres 5 lat (nie dotyczy więc określonego przedziału czasowego). Opłata ma charakter bezzwrotny, ponoszona jest niezależnie od efektów rozpatrzenia wniosku. W rezultacie, na dzień jej poniesienia trudno jest określić, jak wniosek zostanie rozpatrzony (pozytywnie, czy negatywnie). Gdyby przyjąć podejście Ministra Finansów wyrażone we wspomnianej interpretacji, oznaczałoby to, że firmy farmaceutyczne rozliczałyby w czasie (przez okres 5 lat) opłatę urzędową za rozpatrzenie wniosku, mimo że wniosek został odrzucony, a produkt nie został dopuszczony do obrotu.

Stanowiska Ministra Finansów nie podzielił Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, do którego zaskarżona została wspomniana interpretacja (wyrok z 5 lutego 2010 r., III SA/Wa 1550/09). Zdaniem sądu, opłata za rozpatrzenie wniosku powinna być zaliczona do kosztów jednorazowo w dacie poniesienia. Wyrok jest prawomocny. Pozostaje mieć nadzieję, że w świetle wyroku, Ministerstwo Finansów oraz urzędy skarbowe prezentować będą podobne stanowisko.

Dodaj komentarz