Cele, które zamierzają osiągnąć projektodawcy Ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania
niektórych zawodów, w tym zawodu doradcy podatkowego, to:
zmniejszenie ograniczeń dostępu do wykonywania zawodu;
usunięcie ograniczeń dostępu obywateli do profesjonalnej pomocy oraz związany z tym
spadek cen i kosztów;
utworzenie dodatkowych miejsc pracy.
Proponowane przez projektodawców zmiany nie przyczynią się – zdaniem Krajowej Rady Doradców
Podatkowych (KRDP) – do realizacji tych celów. Poniżej przedstawiamy naszą argumentację.
Cel projektodawców: zmniejszenie ograniczeń dostępu do wykonywania zawodu
Spodziewany efekt wg KIDP: dostęp do zawodu doradcy podatkowego będzie taki sam
Wyjaśnienie KRDP: Warunki dostępu do zawodu doradcy podatkowego są obecnie najbardziej
liberalne spośród podobnych zawodów. Aby uzyskać wpis na listę doradców podatkowych, należy
posiadać wyższe wykształcenie o dowolnym kierunku, zdać egzamin państwowy (którego pytania
i zadania są podawane do publicznej wiadomości) oraz odbyć dwuletnią praktykę zawodową. Żaden
organ samorządu doradców podatkowych nie ma wpływu na przyjęcie kandydata na doradcę
podatkowego do grona doradców podatkowych. Egzamin na doradcę podatkowego organizuje
i prowadzi Państwowa Komisja Egzaminacyjna powoływana przez Ministra Finansów. Z analizy
zdawalności egzaminów na doradcę podatkowego wynika, że największą trudność kandydatom
sprawia nieumiejętność zastosowania przepisów w rozwiązaniu konkretnego kazusu. Dlatego KRDP
od lat proponuje, aby praktyka została odbyta przed egzaminem, a nie, jak obecnie, po nim. Przyjęcie
takiej kolejności niewątpliwie pomogłoby w istotny sposób powiększyć liczbę osób zdających
egzamin. Jednocześnie popieramy szereg rozwiązań zawartych w projekcie ustawy, dotyczących m.in.
skrócenia okresu praktyki czy rozszerzenia grupy osób częściowo zwolnionych z egzaminu.
Cel projektodawców: usunięcie ograniczeń dostępu obywateli do profesjonalnej pomocy oraz
związany z tym spadek cen i kosztów
Spodziewany efekt wg KIDP: dostęp do profesjonalnej pomocy będzie taki sam a ewentualne
obniżenie ceny usług możliwe jest wyłącznie kosztem bezpieczeństwa majątkowego obywateli
Wyjaśnienie KRDP: Obecnie ok. 88 tys. podmiotów uprawnionych jest do wykonywania czynności
doradztwa podatkowego, w pełnym lub częściowym zakresie. Pełen zakres czynności doradztwa
oferuje ponad 8.000 indywidualnych doradców i spółek doradztwa podatkowego. Poza podmiotami
znajdującymi się na liście doradców podatkowych czynności doradztwa podatkowego mogą
wykonywać adwokaci, radcowie prawni, biegli rewidenci oraz certyfikowani księgowi. Na tle innych
państw UE liczba uprawnionych do wykonywania czynności doradztwa podatkowego w Polsce jest
obecnie bardzo wysoka – jeden uprawniony podmiot przypada na ok. 440 mieszkańców (np.
w Niemczech na ok. 950). Konkurencja doprowadziła do tego, że dostępność – także cenowa – usług
doradztwa podatkowego jest bardzo duża. W opinii KRDP zachodzi obawa, że dalsze obniżenie cen
usług może być spowodowane jedynie poprzez, niedopuszczalne z profesjonalnego punktu widzenia,
kompromisy – rezygnację z ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej (obowiązkowego dla
doradców podatkowych) lub zaniechanie doskonalenia zawodowego (również obowiązkowego dla
doradców podatkowych) przez podmioty niebędące doradcami podatkowymi. W efekcie to obywatel
– podatnik oraz Skarb Państwa ponieśliby koszty związane z działalnością nieubezpieczonego
i niedokształconego podmiotu oferującego usługi doradcze.
Cel projektodawców: utworzenie dodatkowych miejsc pracy
Spodziewany efekt wg KIDP: nowe miejsce pracy powstaną kosztem obecnych
Wyjaśnienie KRDP: dostęp do usług doradztwa podatkowego – świadczonych zarówno przez
doradców podatkowych, jak i inne uprawnione podmioty – jest obecnie w Polsce niezwykle szeroki.
Należy zatem przyjąć, że ze względu na ograniczoną chłonność rynku, umożliwienie wykonywania
niektórych czynności doradztwa podatkowego przez szeroką grupę podmiotów niebędących
doradcami podatkowymi będzie nieuchronnie prowadziło do wypierania z rynku już działających
podmiotów. W konsekwencji oznacza to, że nowe miejsca pracy będą tworzone głównie kosztem
miejsc dotychczasowych. Prawdopodobieństwo, że wskutek deregulacji nastąpi jakikolwiek realny
przyrost liczby podmiotów świadczących usługi doradztwa podatkowego na satysfakcjonującym,
gwarantującym bezpieczeństwo poziomie i związany z tym przyrost miejsc pracy, jest więc bardzo
niewielkie.
Powyższe argumenty pokazują, że już dziś dostęp zarówno do zawodu, jak i do usług doradztwa
podatkowego jest szeroko otwarty i niewątpliwie najprostszy spośród wszystkich podobnych
zawodów zaufania publicznego. Krajowa Rada Doradców Podatkowych uważa, że można i należy
pracować nad dalszymi uproszczeniami, jednakże w naszej ocenie granicą wszelkich zmian jest
bezpieczeństwo i pewność obrotu gospodarczego. Nadmierna liberalizacja zasad wykonywania
czynności doradztwa podatkowego nie przyczyni się do realizacji celów projektodawców ustawy
deregulacyjnej, a może spowodować znaczące zachwianie bezpieczeństwa obrotu gospodarczego,
wzrost nadużyć, a przede wszystkim obniżenie pewności wpływów budżetowych.
niektórych zawodów, w tym zawodu doradcy podatkowego, to:
zmniejszenie ograniczeń dostępu do wykonywania zawodu;
usunięcie ograniczeń dostępu obywateli do profesjonalnej pomocy oraz związany z tym
spadek cen i kosztów;
utworzenie dodatkowych miejsc pracy.
Proponowane przez projektodawców zmiany nie przyczynią się – zdaniem Krajowej Rady Doradców
Podatkowych (KRDP) – do realizacji tych celów. Poniżej przedstawiamy naszą argumentację.
Cel projektodawców: zmniejszenie ograniczeń dostępu do wykonywania zawodu
Spodziewany efekt wg KIDP: dostęp do zawodu doradcy podatkowego będzie taki sam
Wyjaśnienie KRDP: Warunki dostępu do zawodu doradcy podatkowego są obecnie najbardziej
liberalne spośród podobnych zawodów. Aby uzyskać wpis na listę doradców podatkowych, należy
posiadać wyższe wykształcenie o dowolnym kierunku, zdać egzamin państwowy (którego pytania
i zadania są podawane do publicznej wiadomości) oraz odbyć dwuletnią praktykę zawodową. Żaden
organ samorządu doradców podatkowych nie ma wpływu na przyjęcie kandydata na doradcę
podatkowego do grona doradców podatkowych. Egzamin na doradcę podatkowego organizuje
i prowadzi Państwowa Komisja Egzaminacyjna powoływana przez Ministra Finansów. Z analizy
zdawalności egzaminów na doradcę podatkowego wynika, że największą trudność kandydatom
sprawia nieumiejętność zastosowania przepisów w rozwiązaniu konkretnego kazusu. Dlatego KRDP
od lat proponuje, aby praktyka została odbyta przed egzaminem, a nie, jak obecnie, po nim. Przyjęcie
takiej kolejności niewątpliwie pomogłoby w istotny sposób powiększyć liczbę osób zdających
egzamin. Jednocześnie popieramy szereg rozwiązań zawartych w projekcie ustawy, dotyczących m.in.
skrócenia okresu praktyki czy rozszerzenia grupy osób częściowo zwolnionych z egzaminu.
Cel projektodawców: usunięcie ograniczeń dostępu obywateli do profesjonalnej pomocy oraz
związany z tym spadek cen i kosztów
Spodziewany efekt wg KIDP: dostęp do profesjonalnej pomocy będzie taki sam a ewentualne
obniżenie ceny usług możliwe jest wyłącznie kosztem bezpieczeństwa majątkowego obywateli
Wyjaśnienie KRDP: Obecnie ok. 88 tys. podmiotów uprawnionych jest do wykonywania czynności
doradztwa podatkowego, w pełnym lub częściowym zakresie. Pełen zakres czynności doradztwa
oferuje ponad 8.000 indywidualnych doradców i spółek doradztwa podatkowego. Poza podmiotami
znajdującymi się na liście doradców podatkowych czynności doradztwa podatkowego mogą
wykonywać adwokaci, radcowie prawni, biegli rewidenci oraz certyfikowani księgowi. Na tle innych
państw UE liczba uprawnionych do wykonywania czynności doradztwa podatkowego w Polsce jest
obecnie bardzo wysoka – jeden uprawniony podmiot przypada na ok. 440 mieszkańców (np.
w Niemczech na ok. 950). Konkurencja doprowadziła do tego, że dostępność – także cenowa – usług
doradztwa podatkowego jest bardzo duża. W opinii KRDP zachodzi obawa, że dalsze obniżenie cen
usług może być spowodowane jedynie poprzez, niedopuszczalne z profesjonalnego punktu widzenia,
kompromisy – rezygnację z ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej (obowiązkowego dla
doradców podatkowych) lub zaniechanie doskonalenia zawodowego (również obowiązkowego dla
doradców podatkowych) przez podmioty niebędące doradcami podatkowymi. W efekcie to obywatel
– podatnik oraz Skarb Państwa ponieśliby koszty związane z działalnością nieubezpieczonego
i niedokształconego podmiotu oferującego usługi doradcze.
Cel projektodawców: utworzenie dodatkowych miejsc pracy
Spodziewany efekt wg KIDP: nowe miejsce pracy powstaną kosztem obecnych
Wyjaśnienie KRDP: dostęp do usług doradztwa podatkowego – świadczonych zarówno przez
doradców podatkowych, jak i inne uprawnione podmioty – jest obecnie w Polsce niezwykle szeroki.
Należy zatem przyjąć, że ze względu na ograniczoną chłonność rynku, umożliwienie wykonywania
niektórych czynności doradztwa podatkowego przez szeroką grupę podmiotów niebędących
doradcami podatkowymi będzie nieuchronnie prowadziło do wypierania z rynku już działających
podmiotów. W konsekwencji oznacza to, że nowe miejsca pracy będą tworzone głównie kosztem
miejsc dotychczasowych. Prawdopodobieństwo, że wskutek deregulacji nastąpi jakikolwiek realny
przyrost liczby podmiotów świadczących usługi doradztwa podatkowego na satysfakcjonującym,
gwarantującym bezpieczeństwo poziomie i związany z tym przyrost miejsc pracy, jest więc bardzo
niewielkie.
Powyższe argumenty pokazują, że już dziś dostęp zarówno do zawodu, jak i do usług doradztwa
podatkowego jest szeroko otwarty i niewątpliwie najprostszy spośród wszystkich podobnych
zawodów zaufania publicznego. Krajowa Rada Doradców Podatkowych uważa, że można i należy
pracować nad dalszymi uproszczeniami, jednakże w naszej ocenie granicą wszelkich zmian jest
bezpieczeństwo i pewność obrotu gospodarczego. Nadmierna liberalizacja zasad wykonywania
czynności doradztwa podatkowego nie przyczyni się do realizacji celów projektodawców ustawy
deregulacyjnej, a może spowodować znaczące zachwianie bezpieczeństwa obrotu gospodarczego,
wzrost nadużyć, a przede wszystkim obniżenie pewności wpływów budżetowych.