W stanie faktycznym sprawy, podatnik zwrócił się z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej, wskazując, że jest dealerem samochodów i ma obowiązek utrzymywania pojazdów demonstracyjnych do jazd testowych oraz pojazdów zastępczych, w związku z czym niektóre samochody pełnią funkcję towarów handlowych i równocześnie są używane do powyższych celów. We wniosku o interpretację podatnik zadał dwa pytania:
– czy w przypadku gdy samochód nabyty w celu dalszej odsprzedaży będzie również wykorzystywany do jazd testowych lub jako pojazd zastępczy przez okres dłuższy niż rok podatnik jest obowiązany do skorygowania odliczonego wcześniej podatku VAT?
– czy podatnik ma prawo dokonać dostawy samochodu nabytego w celach handlowych, który również był wykorzystywany do jazd testowych lub jako pojazd zastępczy przez okres dłuższy niż rok, ze stawką VAT 22 %?
Jak podnosił podatnik, nie musi on w opisanej sytuacji dokonywać korekty odliczonego podatku, jak również przy sprzedaży tych samochodów powinien naliczyć podatek wg stawki podstawowej.
Jak podkreślił NSA, jedynym warunkiem określonym w art. 86 ust. 4 pkt 7a ustawy o VAT dla pełnego odliczenia podatku naliczonego od nabycia pojazdów, o których mowa w ust. 3 jest fakt, by przedmiotem działalności podatnika była odprzedaż pojazdów określonych w tym przepisie. Sąd zauważył, że nie wskazano w tym przepisie – w przeciwieństwie do art. 86 ust. 4 pkt 7b – przeznaczenia tych pojazdów ani nie odwołano się do okoliczności zadysponowania jakimś konkretnym pojazdem. NSA stwierdził, że przepis ten odwołuje się jedynie do działalności podatnika i nie wynika z niego też, by jakiekolwiek znaczenie dla prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego miało w tym przypadku zaliczenie przez podatnika pojazdu samochodowego do środków trwałych w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Jak podkreślono w uzasadnieniu, zarówno wykładnia gramatyczna jak i systemowa wewnętrzna tych przepisów wskazuje, że ustawodawca – wprowadzając w art. 86 ust. 3 ustawy ograniczenie zasady określonej w art. 86 ust. 1 oraz stwierdzając w ust. 4 tego artykułu, że ograniczenie określone w ust. 3 nie ma zastosowania do pojazdów i przypadków wskazanych w ust. 4 – chciał w ten sposób zagwarantować pełne odliczenie podatku VAT w odniesieniu do pojazdów związanych ściśle z działalnością gospodarczą.
Na podstawie uzasadnienia prezentowanego wyroku można sformułować następującą tezę:
Ograniczenie w odliczaniu podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 3 ustawy o VAT, nie ma zastosowania do samochodów nabywanych przez podatników zajmujących się odsprzedażą tych samochodów (dealerów), które to samochody są używane przez nich jako samochody demonstracyjne (testowe) i zastępcze, nawet jeśli zostaną one zaliczone przez tego podatnika do środków trwałych.
Komentarz:
W prezentowanym wyroku NSA przesądził o braku konieczności korygowania podatku naliczonego w sytuacji, gdy podatnik, którego przedmiotem działalności jest odsprzedaż samochodów, przeznacza część nabytych samochodów do jazd testowych (lub jako samochody zastępcze) i używa ich na te cele przez okres dłuższy niż rok. Jest to bardzo istoty wyrok dla całej branży samochodowej, gdyż przez wiele lat organy podatkowe prezentowały stanowisko1, że w takiej sytuacji podatnik jest zobowiązany do korekty odliczonego wcześniej podatku naliczonego, uwzględniającego treść art. 86 ust. 3 ustawy o VAT (w konsekwencji czego podatnikowi przysługiwało odliczenie jedynie 60 % kwoty podatku naliczonego nie więcej niż 6.000 zł). Takie stanowisko było bardzo niekorzystne dla podatników, gdyż w wielu przypadkach samochody testowe (czy też zastępcze) są używane na te cele przez okres dłuższy niż rok, szczególnie w przypadku modeli droższych. Fakt zaliczenia tych samochodów do środków trwałych na mocy przepisów o podatkach dochodowych (czyli właśnie po upływie roku) niejako automatycznie oznaczał obowiązek korekty odliczonego podatku. Konsekwencją takiego stanowiska, w myśl art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, był również brak prawa do odliczenia VAT od paliwa wykorzystywanego do napędu takiego samochodu.
Prezentowane przez organy podatkowe stanowisko bez wątpienia naruszało zasadę neutralności VAT; jeśli bowiem dany zakup służy czynnościom opodatkowanym, daje on prawo do odliczenia podatku naliczonego. Określając cel dokonywanych czynności należy brać przede wszystkim cel podstawowy, i wywodzić go z całokształtu okoliczności konkretnej sprawy – i tak np. w przypadku ustalenia celu nabycia samochodu należy chociażby wziąć pod uwagę w jaki sposób samochód „oddał swoją wartość” – czy to poprzez użytkowanie go w ramach działalności czy też jako przychód otrzymany ze sprzedaży tego samochodu jako towaru. W branży samochodowej bez wątpienia celem działalności podatnika jest odsprzedaż samochodów, a więc samochody używane do celów testowych czy też jako samochody zastępcze są związane z podstawową działalnością podatnika, mają bezpośredni wpływ na wielkość sprzedaży i pomimo używania tych pojazdów przez pewien czas jako testowych (zastępczych) również są przeznaczone do dalszej odsprzedaży. Dlatego też słusznym jest stanowisko NSA, że w takiej sytuacji – bez względu na fakt zaliczenia przez podatnika tego samochodu do środków trwałych – przysługuje mu pełne prawo do odliczenia podatku od nabycia tego samochodu.
Naczelny Sąd Administracyjny, w omawianym wyroku odniósł się także do kwestii zgodności przepisu § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (obowiązującego w stanie prawnym wydanej interpretacji indywidualnej) z przepisem art. 136 b Dyrektywy 112, stwierdzając, że wątpliwa jest zgodność tego przepisu z prawem wspólnotowym. NSA podkreślił, że przepis art. 139 b Dyrektywy 112 daje państwom członkowskim prawo do wprowadzenia zwolnienia dla dostaw towarów, przy których nabyciu podatek naliczony nie podlegał odliczeniu zgodnie z art. 176 tej Dyrektywy. Takie stanowisko jest jak najbardziej słuszne, bo w przypadku polskich regulacji została zwolniona z VAT dostawa samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, od których podatek naliczony został odliczony (w części). Porównując zaś treść przepisów prawa wspólnotowego w tym zakresie z polskimi regulacjami, należy stwierdzić, że wprowadzenie zwolnienia dla dostawy samochodów osobowych oraz pojazdów samochodowych w okolicznościach określonych w powołanym rozporządzeniu jest niezgodne z prawem wspólnotowym, gdyż wykracza poza zakres zwolnień do wprowadzenia, których uprawnione i zobowiązane są Państwa Członkowskie. Z przepisów prawa wspólnotowego wynika, że ze zwolnienia od VAT może korzystać jedynie dostawa towarów używanych, w stosunku do których podatnik nie miał w ogóle prawa do odliczenia. Ustawodawca krajowy nie mógł więc wprowadzić zwolnienia z VAT w sytuacji, gdy przy nabyciu przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia, nawet jeśli to prawo przysługiwało jedynie w części.