Jeden rejestr dla wszystkich przedsiębiorców
Opisywana rewolucja w zasadach zakładania działalności gospodarczej jest możliwa dzięki powołaniu Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Trzeba w tym miejscu jednocześnie zauważyć, iż do 1 lipca 2011 r., z wyjątkiem spółek prawa handlowego, nie było w Polsce rejestru właściwego dla wszystkich przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą. Bowiem prowadzenie Ewidencji Działalności Gospodarczej leżało w kompetencjach gmin. Natomiast CEIDG prowadzi w systemie teleinformatycznym minister właściwy do spraw gospodarki. Do zadań CEIDG należy natomiast:
– ewidencja przedsiębiorców będących osobami fizycznymi,
– umożliwienie wglądu do danych bezpłatnie udostępnianych przez Centralną Informację Krajowego Rejestru sądowego,
– udostępnianie informacji o przedsiębiorcach i innych podmiotach w zakresie wskazanym w ustawie,
– umożliwienie ustalenia terminu i zakresu zmian wpisów w CEIDG oraz wprowadzającego je organu.
Do 31 grudnia 2011 r. dane o funkcjonujących już przedsiębiorcach (aktywnych i zawieszonych) przenoszone będą z ewidencji prowadzonej przez gminy do CEIDG. Z dniem przeniesienia danych wójt, burmistrz, czy prezydent miasta prowadzący Ewidencję Działalności Gospodarczej przestanie być organem ewidencyjnym dla danego przedsiębiorcy. Natomiast dostęp do informacji zawartych w CEIDG jest możliwy za pośrednictwem elektronicznej platformy dostępnej dla każdego za pomocą sieci Internet.
Dane objęte rejestrem
Art. 25 znowelizowanej od 1 lipca 2011 r. ustawy o swobodzie działalności gospodarczej określa zakres danych, które są objęte wpisem do CEIDG. Tym samym osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą będą musiały przy zakładaniu działalności podać następujące dane:
– firmę, czyli nazwę przedsiębiorcy oraz jego numer PESEL, o ile taki posiada;
– datę urodzenia przedsiębiorcy,
– numer identyfikacyjny REGON przedsiębiorcy, o ile taki posiada,
– informację o obywatelstwie polskim przedsiębiorcy, o ile takie posiada, i innych obywatelstwach przedsiębiorcy,
– oznaczenie miejsca zamieszkania i adres zamieszkania przedsiębiorcy, adres do doręczeń przedsiębiorcy oraz adresy, pod którymi jest wykonywana działalność gospodarcza, w tym adresu głównego miejsca wykonywania działalności i oddziału, jeżeli został utworzony; dane te są zgodne z oznaczeniami kodowymi przyjętymi w krajowym rejestrze urzędowym podziału terytorialnego kraju, o ile to w danym przypadku możliwe,
– adres poczty elektronicznej przedsiębiorcy oraz jego strony internetowej, o ile przedsiębiorca takie posiada i zgłosił te informacje we wniosku o wpis do CEIDG,
– datę rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej,
– określenie przedmiotów wykonywanej działalności gospodarczej, zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD),
– informację o istnieniu lub ustaniu małżeńskiej wspólności majątkowej,
– numer identyfikacji podatkowej (NIP) oraz numer identyfikacyjny REGON spółek cywilnych, jeżeli przedsiębiorca zawarł umowy takich spółek;
– dane pełnomocnika upoważnionego do prowadzenia spraw przedsiębiorcy, o ile przedsiębiorca udzielił ogólnego pełnomocnictwa…