Geneza i ewolucja Partnerstwa Publiczno Prywatnego w Polsce

Następnie, po odzyskaniu przez Polskę niepodległości władze polskie również starały się zainteresować rozwojem linii lokalnych kapitał zakładowy i samorządy, upatrując w powyższym rozwiązaniu możliwość „odciążenia” finansowego dla państwa polskiego. Wówczas to uchwalono ustawę z dnia 14 października 1921 roku o udzieleniu koncesji na koleje żelazne prywatne, której zadaniem było uregulowanie wzajemnych stosunków Skarbu Państwa oraz przyszłych właścicieli wytworzonej infrastruktury. Niestety, pomimo starań Ustawodawcy, wprowadzone uregulowanie koncesyjne nie przyniosły oczekiwanych efektów, głównie z powodu braku kapitału prywatnego, zdolnego ponieść ciężar inwestycji.

Okres następujący po II Wojnie Światowej, tj. okres Polski Ludowej był okresem martwym dla rozwoju uregulowań koncesyjnych w Polsce gdyż inwestycje infrastrukturalne realizowane były wyłącznie ze środków budżetowych, a dopiero reforma ustrojowa z początku lat 90 – tych XX wieku przyniosła dalszy rozwój rzeczonego ustawodawstwa.

Inauguracją dla rozwoju ustawodawstwa w przedmiocie zasad partnerstwa publiczno  – prywatnego czy koncesji, była uchwalona w dniu 27 października 1994 roku, ustawa o autostradach płatnych i Krajowym Funduszu Drogowym. Opisaną wyżej ustawą uregulowano warunki przygotowania oraz finansowania budów, zasady przeprowadzania postępowania przetargowego na budowę i eksploatację autostrad płatnych oraz zasady zawierania umów w przedmiotowych sprawach. W oparciu o przepisy tejże ustawy zostały zrealizowane trzy płatne autostrady, tj. A1, A2 oraz A4.

Jednakże kluczowym posunięciem dla rozwoju partnerstwa publiczno prywatnego w Polsce było przeprowadzenie reformy samorządowej, która zaowocowała powołaniem, posiadających osobowość prawną Jednostek Samorządu Terytorialnego, które zaczęły śmiało dopuszczać prywatnych inwestorów do realizacji zadań o charakterze publicznym. Zasadnym w tym miejscu jest przytoczenie najważniejszego przykładu współpracy sektorów publicznego i prywatnego, przejawiającego się powołaniem spółki Saur Neptun Gdańsk S. A., której zadaniem było świadczenie usług wodociągowo – kanalizacyjnych dla przeszło 500 tys. mieszkańców Gdańska, Sopotu oraz gmin ościennych. Powyższy przykład współpracy stanowił dalszy impuls do zaangażowania się prywatnych inwestorów w przedsięwzięcia z zakresu gospodarki odpadami, komunikacji miejskiej czy energetyki, która zaowocowała uchwaleniem ustaw o Partnerstwie Publiczno – Prywatnym oraz o koncesji na roboty budowlane lub usługi w obecnym brzmieniu.

Dodaj komentarz