Jak należy ująć wydatki na reklamę w Internecie

Nie istnieje dziś podmiot jeśli nie ma go w Internecie….
W punktu widzenia księgowości należy zadbać o właściwe ujęcie kosztów reklamy internetowej w księgach rachunkowych. Sama ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. nr 152, poz. 1223 ze zm.) nie określa do jakie grupy kosztów należy zakwalifikować w ogóle wydatki na reklamę.
Niektóre podmioty ujmują tego typu nakłady w grupie Pozostałych kosztów rodzajowych kierując się po trosze historycznymi uwarunkowaniami ( kiedy to funkcjonowała jeszcze kategoria Reprezentacja i reklama)
Inne podmioty ujmują tego typu koszty jako Usługi obce.

Oba podejścia są prawidłowe – wszystko tak naprawdę zależy od tego w jaki sposób wykorzystywane są informacje do kształtowania obrazu jednostki i zarządzania nią.
Zatem ujęcie nakładów może przebiegać w następujący sposób.

Przykład
Jeśli jednostka ponosi koszty reklamy za miesiąc lipiec 2011 w kwocie 5200zl netto, VAT 23% 1196, razem 6396. W zależności od przyjętego w polityce rachunkowości ( zakładowy plan kont) rozwiązania ujmie te fakturę następująco ( założenie nie ma ograniczeń w odliczeniu podatku VAT naliczonego). Spółka nie stosuje konta Rozliczenie zakupu usług.

 Reklama jako usługa obca  Reklama jako Pozostały koszt rodzajowy
  • Wn Usługi obce 5200
  • Wn VAT naliczony 1196
  • Ma Rozrachunki z dostawcami 6396
  •  Wn Pozostałe koszty rodzajowe 5200
  • Wn VAT naliczony 1196
  • Ma Rozrachunki z dostawcami 6396
Reklama rozliczana w czasie

Jeśli koszty reklamy w Internecie dotyczą więcej niż jednego miesiąca, są w kwocie istotnej z punktu widzenia jednostki należy zastanowić się czy nie powinny podlegać rozliczeniu w czasie. Oczywiście zasady określania, które koszty i kiedy powinny podlegać rozliczeniu czasie powinny być uregulowane w Polityce rachunkowości. Szczególnie należy na to zwrócić uwagę w przypadku kosztów na przełomie okresów sprawozdawczych np. roku.

Przykład
Spółka wykupiła wyświetlanie banerów reklamowych za okres od lipca 2011 roku do grudnia 2012 roku. Koszt netto to 25.000zł VAT 23% czyli 5750, brutto 30750. Kwoty są istotne z punktu widzenia spółki, która sporządza tylko roczne sprawozdanie finansowe. Koszty są zatem rozliczane tylko w ujęciu rocznym.
Spółka ujmuje koszty wyłącznie wg 4. Na koncie usługi obce.
1.    Faktura za reklamę
Wn Rozliczenia międzyokresowe kosztów 25.000 zł
Wn VAT naliczony 5750 zł
Ma Rozrachunki z dostawcami 30750 zł
2.     Rozliczenie kosztów dotyczących 2011 roku 6/18 z kwoty 25.000 zł
Wn Usługi obce 8333,33 zł
Ma Rozliczenia międzyokresowe kosztów 8333,33 zł
3.    Rozliczenie kosztów dotyczących 2012 roku  12/18 z kwoty 25.000zł
Wn Usługi obce 16.666,67
Ma Rozliczenia międzyokresowe kosztów 16.666,67 zł

Ustawa z dnia 29.09.1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. nr 152, poz. 1223 ze zm.)

Dodaj komentarz