Ministerstwo Zdrowia nie przewidziało tej podwyżki w projekcie rozporządzenia w sprawie wykazu cen urzędowych hurtowych i detalicznych produktów leczniczych i wyrobów medycznych. W efekcie ceny urzędowe leków, które mają obowiązywać od 16 grudnia 2010 r., po 1 stycznia 2011 r. będą skalkulowane nieprawidłowo. Zmusi to producentów leków do zaniżania ceny netto. Dzięki temu wprawdzie kwota brutto będzie odpowiadała kwocie wynikającej z obowiązującego wykazu, lecz nie będzie adekwatna do proponowanej ceny zbytu zawartej w tzw. wniosku cenowym producenta a ustawową, sztywną marżą.
Autorzy projektu nie powinni zapominać o przepisach zawartych w ustawie o cenach, która precyzyjnie określa procedurę ustalania cen urzędowych na leki i wyroby medyczne. Ustawa o cenach określa wysokość marży, która jest sztywna. Następnie do ceny netto dodawany jest VAT według obowiązującej stawki. A proponowane przepisy zawarte w powyższym rozporządzeniu nie uwzględniają zwiększenia stawek VAT z 7 proc. do 8 proc., które będą obowiązywały od 1 stycznia 2011 r.
Prowadzący obrót lekami, stosując ceny urzędowe, będą zobowiązani zamieszczać na fakturach 8 proc. stawkę VAT. Zobowiązani do stosowania maksymalnej ceny brutto wynikającej z wykazów, będą musieli zaniżać swoje ceny netto.
Według BCC problem jest skomplikowany i może prowadzić do realnego przeniesienie ciężaru wzrostu stawki VAT z konsumenta na przedsiębiorcę, co narusza fundamentalną zasadą neutralności VAT, a także przepisy UE. Konsekwencją niezgodności polskich przepisów z unijnymi może być postawienie Polski przed Trybunałem Sprawiedliwości.
BCC/red.