Zatwierdzenie wyniku finansowego – problemy ewidencyjne

Działalność każdej jednostki sektora finansów publicznych oparta jest na ponoszeniu kosztów i osiąganiu przychodów. W jednostkach sektora finansów publicznych wynik finansowy, który powstaje na podstawie opisanej poniżej procedury podlega przeksięgowaniu na konto 800 – „Fundusz Jednostki”. W przypadku, gdy sprawozdanie finansowe jednostki podlega badaniu przez biegłego rewidenta moment przeksięgowania może nastąpić znacznie później niż wynika to z zasad zawartych we wzorcowym planie kont.
Ustalenie wyniku finansowego następuje w czterech etapach:

  • Różnica pomiędzy przychodami ze sprzedaży, a kosztami działalności operacyjnej (głównie koszty rodzajowe) skorygowana o zmianę stanu produktów nazywana jest wynikiem ze sprzedaży.
  • Wynik ze sprzedaży skorygowany o pozostałe przychody i koszty operacyjne jest wynikiem z działalności operacyjnej.
  • Wynik z działalności operacyjnej skorygowany o przychody i koszty finansowe jest wynikiem z działalności gospodarczej.
  • Wynik z działalności gospodarczej skorygowany o zyski i straty nadzwyczajne jest wynikiem finansowym.

Po przygotowaniu sprawozdania finansowego, którego kluczowym elementem jest rachunek zysków i strat, następuje jego przyjęcie i przedstawienie do zatwierdzenia. Jednak zgodnie z zapisami ustawy o finansach publicznych „duże” jednostki mają obowiązek poddania badaniu sprawozdania finansowego przez biegłego rewidenta. Informacje przekazywane audytorowi wykorzystywane są przede wszystkim do oszacowania ryzyka najważniejszych pozycji aktywów, pasywów oraz pozycji pozabilansowych. W przypadku niewłaściwego oszacowania zagrożenia audytor nakazuje odpowiednie zmiany co implikuje konieczność korygowania sprawozdania finansowego. Audytor zewnętrzny ma również obowiązek wydania opinii na temat ryzyka towarzyszącemu badanej jednostce, dlatego często nakazuje ponowne ustalenie wyniku na różnego rodzaju operacjach, lub wycofanie z kosztów specyficznych pozycje, które powinny być „aktywowane” w bilansie.

Powyższe okoliczności powinny być podstawą do zmiany rozporządzenia w sprawie zasad rachunkowości. Przeksięgowanie wyniku finansowego przed procedurą badania (w momencie przyjęcia sprawozdania) przez biegłego rewidenta może wymagać korekt narzuconych w trakcie tego badania. W opinii autora należy zmienić regulacje, aby wynik finansowy przeksięgować pod datą zatwierdzenia sprawozdania finansowego.
Podstawa prawna:
Ustawa z 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych
Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *