Rachunek zysków i strat jednostek samorządu terytorialnego

Jednostki te prezentują wyłącznie wariant porównawczy, gdyż wariant kalkulacyjny powiązany jest ściśle z kosztem wytworzonych produktów lub usług, które w sektorze finansów publicznych nie odgrywają znaczącej roli.
Przygotowanie rachunku zysków i strat w wariancie porównawczym nie jest tak trudne jak w przypadku „zwykłych” jednostek gospodarczych (produkcyjnych, handlowych lub usługowych). Wariant porównawczy związany jest z koniecznością porównania stanu produktów na początek oraz koniec okresu. W celu ustalenia zmiany produktów należy zestawić stan: wyrobów gotowych, produkcji w toku oraz rozliczeń międzyokresowych kosztów, związanych z podstawową działalnością operacyjną na początek i koniec okresu. W przypadku, gdy suma sald wymienionych kont na koniec okresu jest wyższa niż na początek okresu – obliczona różnica zwiększa wynik bieżącego okresu (zgodnie z zasadą współmierności przychodów i kosztów nakłady poniesione w bieżącym okresie na produkty niesprzedane w tymże okresie nie powinny być ujęte w wyniku finansowym bieżącego okresu). W odwrotnym przypadku – stan kont na początek okresu jest wyższy niż na koniec okresu; różnica pomniejsza wynik bieżącego okresu (ujęte zostają nakłady na produkty sprzedane w bieżącym okresie, które to nakłady zostały poniesione w poprzednich okresach). W przypadku, gdy stan wymienionych kont na początek i koniec okresu jest zerowy zmiana stanu produktów nie występuje w rachunku zysków i strat jednostki.
Ustalenie wyniku finansowego następuje w czterech etapach:

  • I. Różnica pomiędzy przychodami ze sprzedaży, a kosztami działalności operacyjnej (głównie koszty rodzajowe) skorygowana o zmianę stanu produktów nazywana jest wynikiem ze sprzedaży,
  • II. Wynik ze sprzedaży skorygowany o pozostałe przychody i koszty operacyjne jest wynikiem z działalności operacyjnej,
  • III. Wynik z działalności operacyjnej skorygowany o przychody i koszty finansowe jest wynikiem z działalności gospodarczej,
  • IV. Wynik z działalności gospodarczej skorygowany o zyski i straty nadzwyczajne jest wynikiem finansowym.

Ostatnim punktem procedury ustalania wyniku finansowego netto jest skorygowanie wyniku finansowego o obowiązkowe zwiększenia lub zmniejszenia (np. podatek dochodowy itp.)

Podstawa prawna:
Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych
Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych.
zobacz również:

Dodaj komentarz