W ustawie o VAT1 znalazły się regulacje dotyczące sytuacji udzielenia rabatu. Tymczasem sposób opodatkowania oraz fakturowania w przypadku premii pieniężnych wynika głównie z praktyki rynkowej kształtującej się w oparciu o interpretacje indywidualne organów skarbowych, a także wyroki sądów administracyjnych. Poniżej zaprezentowane zostały skutki zaistnienia tego rodzaju zdarzeń gospodarczych na gruncie VAT.
W ustawie o VAT nie zdefiniowano czym jest rabat. Biorąc pod uwagę pierwszeństwo wykładni literalnej w stosunku do wykładni systemowej oraz funkcjonalnej, pomocna w tym zakresie będzie definicja słownikowa tego pojęcia. Zgodnie z definicją internetowego Słownika Języka Polskiego PWN2, rabat to „obniżenie ceny jakiegoś towaru o pewną kwotę; też: ta kwota”.
Co do zasady, rabat może mieć postać obniżki ceny, która udzielana jest przed transakcją, gdzie do obniżki ceny dochodzi najpóźniej w momencie sprzedaży, jak też rabat może zostać udzielony po dokonaniu sprzedaży (tzw. rabat potransakcyjny). Sposób fakturowania rabatu będzie odmienny w zależności od momentu jego udzielenia.
Rabat udzielony w momencie sprzedaży
Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Jednocześnie, zgodnie z art. 29a ust. 7 pkt. 1 i 2 ustawy o VAT, podstawa opodatkowania nie obejmuje:
1) kwot stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;
2) udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży.
Skutki podatkowe jak i sposób fakturowania będą tożsame w stosunku do udzielenia obniżki ceny (rabatu), bez względu na powód jej udzielenia (zarówno z tytułu wcześniejszej zapłaty ceny, czy też np. z uwagi na stosunki handlowe łączące podatnika i jego kontrahentów), o ile obniżka (rabat) udzielona zostanie w momencie sprzedaży (lub efektywnie przed jej dokonaniem).
Sposób ujmowania takiej obniżki na fakturze będzie natomiast odmienny w zależności od tego czy obniżka ceny (rabat) uwzględniona będzie w cenie jednostkowej netto, tj. cenie jednostkowej towaru lub usługi bez VAT. W sytuacji, gdy rabat zostanie uwzględniony w cenie jednostkowej netto poszczególnego towaru lub usługi, podatnik nie będzie zobowiązany do wskazywania kwoty rabatu na fakturze. Z kolei w przeciwnej sytuacji, podatnik powinien wskazać na fakturze odrębnie kwoty obniżek cen (rabatu), na co wskazuje wprost art. 106e ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Oprócz tego, podatnik winien oczywiście umieścić na fakturze inne elementy wskazane w art. 106e ustawy o VAT.
Podatnik X sprzedał kontrahentowi Y dwie maszyny drukarskie warte 500 zł netto każda (kwota należna wynosi zatem 1.000 zł + VAT ). X udzielił Y rabatu w wysokości 10% z tytułu wcześniejszej zapłaty wynagrodzenia za dostarczone maszyny. Na fakturze wykazał cenę jednostkową 400 zł dla każdej z maszyn. Nie jest on więc zobowiązany do wskazania kwoty rabatu na fakturze. Podstawa opodatkowania wynosić będzie 800 zł.
Podatnik X sprzedał kontrahentowi Y dwie maszyny drukarskie warte 500 zł netto każda (kwota należna wynosi zatem 1.000 zł + VAT ). X udzielił Y rabatu w wysokości 10%, z tytułu wcześniejszej zapłaty wynagrodzenia za dostarczone maszyny. Na fakturze wykazał cenę jednostkową 500 zł dla każdej z maszyn. Tym samym, jest zobowiązany do wskazania kwoty rabatu na fakturze w wysokości 200 zł. Podstawa opodatkowania wynosić będzie 800 zł.
Rabat potransakcyjny
Podatnicy wielokrotnie zawierają w postanowieniach umownych klauzule pozwalające kontrahentowi na obniżenie ceny w sytuacji wystąpienia określonego zdarzenia / zachowania, główne po stronie kontrahenta lub z uwagi na bilateralne uzgodnienia stron danej transakcji.
W przypadku udzielenia rabatu przez podatnika po dokonaniu transakcji, zobowiązany on będzie do wystawienia faktury korygującej na rzecz kontrahenta.
Zgodnie bowiem z art. 106j ust. 1 pkt 1 i 2, w przypadku go podatnik po wystawieniu faktury:
1) udzielił obniżki ceny w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty,
2) udzielił opustów i obniżek cen po dokonaniu sprzedaży, zobowiązany jest do wystawienia faktury korygującej.
Przy wystawieniu faktury korygującej należy jednocześnie zwrócić uwagę na obowiązek umieszczenia na fakturze istotnych elementów wskazanych w przepisach art. 106j ust. 2 ustawy o VAT (w szczególności kwotę i przyczynę korekty, jak również podstawowe informacje na temat faktury pierwotnej podlegającej korekcie).
Podsumowując, w zależności od momentu udzielenia rabatu, podatnik zobowiązany będzie do sporządzenia faktury pierwotnej o odpowiedniej treści lub wystawienia faktury korygującej.
Premia pieniężna
Odmiennie względem rabatów, z punktu widzenia VAT, prezentować się może (lecz nie musi – o czym szerzej poniżej) kwestia dotycząca opodatkowania, a co za tym idzie, także fakturowania tzw. premii pieniężnej udzielanej kontrahentowi przez podatnika.
Premia pieniężna występuje najczęściej w postaci tzw. premii lojalnościowej, wypłacanej z tytułu osiąganego przez kontrahenta obrotu ze sprzedaży towarów należących do podatnika oraz tzw. premii jakościowej, przysługującej kontrahentowi w związku z dodatkowym świadczeniem kontrahenta np. specjalnym eksponowaniem towarów należących do podatnika. Każda z tych sytuacji mogą mieć inne skutki na gruncie przepisów o VAT i może wymagać innej metody dokumentowania.
Sposób podatkowego traktowania tego rodzaju premii był przedmiotem szeregu komentarzy doktryny oraz sądów administracyjnych w okresie obowiązywania ustawy o VAT w brzmieniu sprzed 1 stycznia 2014 r. W tym okresie, NSA3 wydał uchwałę4, w której uznał, że wypłacana przez podatnika premia lojalnościowa stanowi w istocie rabat na gruncie VAT.
Elementy zbiorczej faktury korygującej wskazuje w art. 106j ust. 3 ustawy o VAT. Zgodnie z nim, korekta zbiorcza powinna zawierać wskazanie okresu, do którego odnosi się dana obniżka ceny (premia), natomiast nie musi ona zawierać numeru VAT kontrahenta, daty dokonania lub zakończenia dostawy lub wykonania usługi (ew. daty otrzymania zapłaty jeśli różni się od wskazanych dat) oraz nazwy towaru lub usługi objętych korektą. Jednocześnie przepis nie wskazuje wprost, że w treści korekty nie muszą znaleźć się numery i daty wszystkich korygowanych faktur (w odróżnieniu od uprzednio obowiązujących przepisów7). Jak wynika jednak z wyjaśnień samego Ministerstwa Finansów8, dla prawidłowości wystawienia korekty wystarczające będzie wskazywanie przez podatników pierwszego i ostatniego numeru korygowanych faktur oraz ich dat. Z kolei, odmienne stanowisko zajmują same organy skarbowe9 i z tego względu do czasu modyfikacji obecnie obowiązującego przepisu pominięcie tych elementów na fakturze korygującej może zostać ocenione przez organy podatkowe jako niezgodne z zasadami fakturowania określonymi w ustawie o VAT.
Inaczej na gruncie ustawy o VAT traktowana jest wypłata tzw. premii jakościowej. Wypłacanie tego rodzaju premii stanowi w istocie zapłatę wynagrodzenia za wykonanie dodatkowych usług świadczonych przez kontrahenta w odniesieniu do towarów nabytych od podatnika lub związanych z dystrybucją tych towarów.
W związku z powyższym, tj. uznaniem że wypłata premii jakościowej stanowi świadczenie usług, w rozumieniu ustawy o VAT, wypłata takiej premii ma odmienne skutki w stosunku do wypłacanej przez podatnika premii lojalnościowej.

2) http://sjp.pwn.pl/szukaj/rabat
3) Naczelny Sąd Administracyjny.
4) Uchwała NSA z dnia 25 czerwca 2012 r. sygn. akt: I FPS 2/12.
5) Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 23 czerwca 2014 r., sygn. IPPP1/443-407/14-2/AP.
6) Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 25 kwietnia 2014 r. nr IPPP2/443-278/14-2/MM.
7) § 13 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. (Dz. U. 2011 nr 68 poz. 360 ze zm.).
8) Informacja Wydziału Prasowego Ministra Finansów na pytanie Dziennika Gazety Prawnej (wydanie z dnia 25 czerwca 2014 r.).
9) Np. Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 3 kwietnia 2014 r. nr IPTPP4/443-12/14-3/MK.
10) Wyrok NSA z dnia 19 grudnia 2012 r. sygn. akt: I FSK 273/12.
11) Np. interpretacje Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 21 maja 2014 r. nr ITPP1/443-162/14/AP.