Koszt w rachunkowości i podatku dochodowym – umowa leasingu

Jak zatem rozliczać raty – spójrzmy na przykład liczbowy?

Umowę Leasingu operacyjnego dotyczy maszyny o wartości 60 200, 00zl na okres 3lat. Gdzie odpisów amortyzacyjnych dokonuje finansujący leasing oraz ubezpieczenia przedmiot leasingu? Na umowie wyszczególniono opłaty; administracyjną, wstępną, okresowe opłaty leasingowe, oraz kwotę końcową wykupu.

Faktura za opłatę administracyjną w kwocie 1204, 43 + VAT oraz za opłatę wstępna za zawarcie umowy w kwocie 4817, 71 + VAT, którą została opłacona w całości. Następnie faktury są to faktury z tzw. z płatnymi ratami i za koszty ubezpieczenia. Jak zaksięgować w/w leasing oraz otrzymaną fakturę a jak pozostałe faktury z ratami? Spółka prowadzi ewidencję kosztów wg 4 i5 i sporządza, co miesiąc sprawozdanie finansowe. Co w tym układzie będzie kosztem bilansowym a co kosztem podatkowym?
Z racji tego, iż sprawozdanie spółki nie podlega badaniu przez biegłego rewidenta prawdopodobnie będzie to umowa leasingu finansowego w świetle art. 3 ust 4 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. nr 152, poz. 1223 ze zm), to można tę umowę rozliczać, jako leasing operacyjny bilansowo.

Co do kosztów uzyskania przychodów – zgodnie z art. 17b ust 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U? z 2011 r. nr 74, poz. 397 ze zm.) to zaliczyć do nich należy od razu opłatę manipulacyjną, opłatę wstępną przez 3 lata, oraz co miesiąc kwotę netto z otrzymywanej faktury. Także koszty ubezpieczenia na was refakturowane będą kosztem uzyskania przychodu.

Opłatę wstępną należy ująć

  • Wn Usługi obce 4817,71
  • Wn VAT naliczony 1108,07
  • Ma Rozrachunki z dostawcami 5925,78

Przeniesienie do rozliczenia w czasie

  • Wn Rozliczenia międzyokresowe kosztów 4817,71
  • Ma Rozliczenie kosztów 4817,71

A następnie, co miesiąc 1/36

  • Wn Koszty zarządu 133,83
  • Ma Rozliczenia międzyokresowe kosztów 133,83

Koszty opłaty administracyjnej nie podlegają rozliczeniu w czasie, bo jednoznacznie dotyczą faktu zawarcia umowy

  • Wn Usługi obce 1204,43
  • Wn VAT naliczony 277,02
  • Ma Rozrachunki z dostawcami 1481,4

Przeniesienie do układu kalkulacyjnego

  • Wn Koszty zarządu 1204,43
  • Ma Rozliczenie kosztów 1204,43

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *