W przypadku jednostek samorządu terytorialnego zarządzanie to jest czynność proces bardziej skomplikowany (w porównaniu z „typowymi” podmiotami gospodarczymi), gdyż jednostki te mają szereg ograniczeń związanych z ustawą finansach publicznych oraz przepisach z nią związanych. Jednym z takich przepisów jest obowiązek stosowania kontroli zarządczej będącej ściśle sformalizowanym procesem związanym z kompleksowym funkcjonowaniem jednostek. Poza formalnymi zapisami ustawowymi resort finansów opublikował dokument charakterze mniej formalnym, w którym zaleca się korzystanie ze standardów kontroli zarządczej.
Omawiane standardy przygotowane zostały na podstawie różnego rodzaju opracowań międzynarodowych stosowanych w najbardziej rozwiniętych organizacjach, globalnych przedsiębiorstwach oraz jednostkach sektora finansów publicznych najbardziej rozwiniętych krajów świata. Nie można również pominąć standardów zalecanych przez komisję nadzorującą giełdę nowojorską. We wprowadzeniu do standardów resort podkreśla, że kluczowym aspektem jest standardów kontrola realizacji celów stawianym jednostkom sektora, które rozdzielane są na częściowe zadania.
Niestety standardy bardzo pobieżnie proces monitorowania realizacji zadań, których opis ogranicza się wyłącznie do kompetencji wykonawczych (kto ma obowiązek dokonywania oceny). Bardzo poważnym problemem jest całkowita dowolność doboru mierników realizacji celów i zadań. Tak przygotowane standardy mają charakter fasadowy, gdyż dopuszczają możliwość kreatywnego doboru mierników realizacji celów tak, aby wykazać skuteczność często nieudolnych zarządzających.
Nadzieją na usprawnienie tego procesu może być powiązanie kontroli zarządczej z procesem budżetowania zadaniowego. Wprowadzenie zasad budżetowania zadaniowego to również odmienne podejście do planowania i ustalania celów stawianym poszczególnym jednostkom. Największym problemem jest jednak fakt obowiązku stosowania zasad budżetowania zadaniowego w przypadku jednostek o charakterze centralnym natomiast w przypadku JST jest to tylko dobrowolne. Jakość kontroli zarządczej może znacząco wzrosnąć po wprowadzeniu zasad budżetowania zadaniowego w całym sektorze finansów publicznych.
Podstawa prawna:
Ustawa z 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych
Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości
zobacz również: