Bezpłatna infolinia konsumencka 800 007 707

Polacy nadal najwięcej problemów mają ze sprzedażą konsumencką – aż 42,28 proc. porad i informacji udzielonych w ubiegłym roku przez konsultantów infolinii konsumenckiej dotyczyło właśnie tego problemu. Na kolejnej pozycji są zakupy w sieci 9,78 proc. oraz problemy związane z usługami telekomunikacyjnymi 8, 54 proc.

 

Bezpłatna infolinia konsumencka 800 007 707 działa od poniedziałku do piątku w godzinach od 9.00 do 17.00 zarówno z telefonów stacjonarnych, jak i komórkowych. Dotowaną przez Urząd bezpłatną infolinię prowadzi Federacja Konsumentów. Porad udzielają prawnicy, którzy informują, jak rozwiązać problem. W wypadku, gdy sprawa wymaga bezpośredniej konsultacji eksperta dyżurujący prawnicy wskazują odpowiednią instytucję pomagającą konsumentom, znajdującą się najbliżej potrzebującego pomocy.

Porady prawne można uzyskać także bezpłatnie u miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów. Według ostatniego sprawozdania podsumowującego działalność rzeczników, z roku na rok rośnie liczba udzielonych przez nich porad. Najczęściej konsumenci skarżą się na problemy z reklamacją obuwia – ponad 38 tys., sprzętu RTV i AGD – ponad 28 tys., wyposażenia wnętrz – ponad 23 tys. oraz umów sprzedaży telefonów komórkowych – ponad 16 tys. Rzecznicy konsumentów są zatrudnieni w starostwach powiatowych i urzędach miejskich. Dane teleadresowe do rzecznika najbliższego miejscu zamieszkania można znaleźć korzystając z wyszukiwarki instytucji udzielających bezpłatnej pomocy konsumenckiej na stronie serwisu internetowego UOKiK.

Niestety wielu konsumentów – aż 38 proc. jak wynika z przeprowadzonych badań – błędnie kojarzy UOKiK z indywidualnym poradnictwem. Warto wiedzieć, że Urząd podejmuje interwencję jedynie w przypadku naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. W ramach działań edukacyjnych wspierających działania instytucji pomagających bezpośrednio konsumentom Urząd przygotował na swojej stronie internetowej nową, rozszerzoną zakładkę najczęściej zadawanych przez konsumentów pytań i odpowiedzi. Można w niej znaleźć omówienia problemów, z którymi jak wynika z doświadczeń Urzędu, najczęściej borykają się konsumenci.

 

UOKiK/red.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *