Brak przeniesienie ciężaru ekonomicznego podnoszonego podatku

Naruszenie zasady neutralności wynika stąd, że:

– ciężar podatku nie będzie w całości spoczywał na ostatecznych konsumentach dóbr i usług, lecz częściowo na podatnikach,
– kwota otrzymana przez organ podatkowy z tytułu podatku VAT będzie różna od kwoty zapłaconej przez konsumenta podatnikowi; kwota podatku wynikająca z faktury i pobrana przez organy podatkowe będzie wyższa niż zapłacona przez konsumenta – odbiorcę towarów i usług – podatnikowi,
– zaistnieje różne traktowanie podatników, którzy będą wykonywali takie same lub podobne czynności gospodarcze (zróżnicowanie będzie miało miejsce w zależności od tego, czy dany podmiot zawierał umowę będąc już świadomym przyszłych zmian stawek, i odpowiednio powiększył cenę, czy też nie).

Business Centre Club podjął szereg działań mających na celu usunięcie powyższego problemu. W szczególności:

• Przygotowanie stanowiska przesłanego Ministrowi Finansów w ramach konsultacji społecznych projektu ustawy.

• Zamówienie ekspertyzy prof. Zbigniewa Brzezińskiego wskazującej na niezgodność proponowanych rozwiązań z Konstytucją RP oraz prawem Unii Europejskiej.

• Przesłanie stanowiska BCC oraz ekspertyzy prof. Brzezińskiego posłom – członkom Komisji Finansów Publicznych.

• Przeprowadzenie wielokrotnych rozmów z członkami Prezydium Komisji Finansów Publicznych oraz wiceministrem finansów odpowiedzialnym za prawo podatkowe.

• Przesłanie stanowiska BCC oraz ekspertyzy prof. Brzezińskiego senatorom – członkom Senackiej Komisji Budżetu i Finansów Publicznych.

• Przygotowanie publikacji prasowych oraz rozesłanie informacji prasowych opisujących istotę problemu.

BCC przedstawiło propozycję brzmienia przepisu przejściowego, który mógłby przyjąć następującą formę:

Po art. 43 dodaje się art. 43a w brzmieniu:

Art. 43a. Jeżeli po zawarciu umowy w sprawie zamówienia publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2010 nr 113, poz. 759 z późn. zm.), lecz przed wykonaniem czynności opodatkowanej będącej przedmiotem umowy, następuje zmiana stawek dotycząca tej czynności opodatkowanej, wynagrodzenie związane z tą czynnością opodatkowaną będzie odpowiednio zmniejszone lub powiększone o różnicę wynikającą wprost ze zmiany stawki podatku, chyba że umowa pomiędzy stronami stanowi inaczej.

Powyższą propozycję cechuje uniwersalność. Regulowałaby ona wszystkie możliwe sytuacje – zarówno zwiększenie, jak i zmniejszenie stawek. Należy zwrócić uwagę, że w przypadku umów zawieranych w trybie zamówień publicznych pod rządami przepisów zawierających podwyższone stawki, których wykonanie nastąpi po ich zmniejszeniu, ceny uległyby proporcjonalnemu obniżeniu.

Ponadto propozycja zawiera zastrzeżenie, iż strony będą mogłyby umówić się inaczej. To sprawia, iż umieszczenie tego rodzaju przepisu w ustawie o VAT byłoby rozwiązaniem uniwersalnym i rozwiązującym wszelkie problemy związane ze zmianą stawek lub zakresu opodatkowania VAT, a jednocześnie zapewniającym podatnikom swobodę kształtowania relacji z kontrahentami.

Biorąc pod uwagę podjęte przez BCC działania oraz rozmowy przeprowadzone z przedstawicielami rządu oraz parlamentarzystami można przyjąć za pewnik, że decydenci mają świadomość istnienia problemu oraz rozumieją jego istotę.

Można również przyjąć za pewnik, że brak jakiejkolwiek reakcji na nasze postulaty wynika wyłącznie ze złej woli urzędników Ministerstwa Finansów oraz parlamentarzystów.

Członkowie Businnes Centre Clab apeluje do Senatorów RP, o uwzględnienie uwag BCC w pracach nad projektem.

BCC/red.

Dodaj komentarz