Dzięki Internetowej Rewolucji każda mała i średnia firma w Polsce mogła za darmo zarejestrować adres internetowy (domenę), stworzyć pierwszą stronę internetową, umieścić wizytówkę na internetowych mapach, wypróbować kampanię reklamową w sieci oraz dowiedzieć się więcej o obecności online i efektywnym wykorzystaniu internetu w swojej działalności. Ministerstwo Gospodarki objęło akcję patronatem.
Katowice jako centrum rozwoju
– Akcja okazała się niezwykle potrzebna. Kolejna nowa firma dołącza do Internetowej Rewolucji średnio co 20 minut. Przedsiębiorcy uczestniczący w akcji reprezentują ponad 1500 różnych miejscowości z całej Polski. Ciekawie na tym tle wypadły np. Katowice, gdzie duża jest aktywność lokalnych agencji pomagających przedsiębiorcom rozwinąć obecność online. Jest to więc przykład jak rozwinięty lokalny ekosystem internetowy może sprzyjać rozwojowi gospodarczemu – powiedział Artur Waliszewski, Dyrektor Google Polska.
Łącznie, od stycznie 2010 roku, do Internetowej Rewolucji przystąpiło 29 tysięcy polskich firm. Najwięcej z województwa mazowieckiego, śląskiego i wielkopolskiego – w sumie 50 proc. zgłoszonych. Najmniej aktywni są przedsiębiorcy z województwa: opolskiego, podlaskiego i świętokrzyskiego. Główny udział w wynikach mają największe aglomeracje – Warszawa, Poznań i Katowice – to one są centrami rozwoju. Najbardziej innowacyjnym miastem pod względem liczby firm, które dołączyły do Internetowej Rewolucji okazały się Katowice. Na drugim miejscu w tej klasyfikacji znalazła się Bielsko-Biała, na trzecim – Poznań, a dopiero na czwartym – Warszawa.
40 proc. polskich firm nie ma w internecie
Powtórzone przez organizatorów Internetowej Rewolucji po roku badania, zrealizowane przez Millward Brown SMG/KRC, pokazują, że polskie firmy coraz aktywniej działają w sieci. W stosunku do ubiegłego roku więcej firm posiada wizytówkę internetową lub korzysta w celach biznesowych z emaila. Nadal jednak prawie połowa firm, szczególnie tych najmniejszych, nie posiada strony internetowej.
rekomendacje znajomych i internet najskuteczniejszymi formami promocji
W ciągu ubiegłego roku internet stał się drugą najczęściej stosowaną formą promocji po "polecaniu przez znajomych". Wykorzystywanie internetu do reklamy deklaruje 68 proc. firm, które w ogóle się reklamują. Przedsiębiorcy, którzy nie mają strony internetowej, najczęściej mówią, że ich działalność nie wymaga zaistnienia w sieci (24 proc. firm powołuje się na ten powód, nie zdając sobie sprawy jak często konsumenci szukają w internecie usług i produktów) oraz że zajmuje to zbyt wiele czasu (15 proc.) Na pytanie – co zachęciłoby ich do założenia strony internetowej? – odpowiedzi wskazywały na: brak osoby która mogła by się zająć wprowadzeniem firmy do sieci (41 proc.), zwiększenie sprzedaży i liczby klientów dzięki stronie (38 proc.), darmowa możliwość założenia strony (37 proc.)
szkolenia z lokalnymi przedsiębiorcami
Ogromną rolę w zachęcaniu polskich firm do zwiększenia swojej innowacyjności i wykorzystania internetu odgrywa edukacja – rozumiana nie tylko jako informacja o tym, jak zaistnieć w sieci, ale także pokazująca, jak zadecydować o odpowiedniej formie obecności internetowej. Już 17 listopada Internetowa Rewolucja zawita do Wrocławia i 23 listopada do Krakowa. Odbędą się tam otwarte dni internetu dla przedsiębiorców, organizowane we współpracy z władzami miast i lokalnymi uczelniami. Dla organizatorów akcji będzie to okazja, by spotkać się z lokalnymi przedsiębiorcami i jeszcze lepiej poznać ich potrzeby. W ramach tych wydarzeń odbędą się m.in. szkolenia, spotkania z agencjami, warsztaty na temat założenia pierwszej strony czy przygotowania pierwszej reklamy internetowej, wszystkiemu towarzyszyć będzie możliwość rozmowy z ekspertami oraz otrzymania materiałów edukacyjnych. Na początku 2011 r. dni otwarte Internetowej Rewolucji odbędą się w czterech kolejnych miastach – w Szczecinie, Poznaniu, Katowicach i Gdańsku. Docelowo spotkania odbędą się w całej Polsce.
PKPP Lewiatan/red.