Efekt zaokrąglania VAT w księgach rachunkowych

Przy czym kwoty z poszczególnych pozycji deklaracji zaokrągla się do pełnych złotych w ten sposób, że końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się, a końcówki kwot wynoszące 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych, zgodnie z art. 63 § 1 Ordynacji podatkowej.
Także w objaśnieniach do deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7, VAT-7K i VAT-7D) zawartych w załączniku nr 4 do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008 r. nr 211, poz. 1333 ze zm.) jest wskazany ten sposób zaokrąglania. Oznacza to, iż w księgach rachunkowych następuje przeksięgowanie wartość podatku VAT należnego i naliczonego wykazywanego w deklaracji w pełnych złotych.
Natomiast, na co dzień dokumenty będące podstawą do ujęcia podatku VAT, czyli przede wszystkim faktury księgowane są zgodnie z ich treścią, czyli z uwzględnieniem groszy. Powoduje to, iż na koniec miesiąca ( albo kwartału, jeśli podatnik VAT rozlicza się kwartalnie) na kontach dotyczących podatku VAT pozostawać będą końcówki wynikające z zaokrągleń. Przeksięgowanie VAT należnego za dany miesiąc będzie następujące::

  • Wn Rozrachunki z tytułu VAT należnego,
  • Ma Rozrachunki z urzędem skarbowym z tytułu VAT.

Z kolei przeksięgowanie VAT naliczonego obniżającego podatek należny za dany miesiąc:

  • Wn Rozrachunki z urzędem skarbowym z tytułu VAT,
  • Ma VAT naliczony i jego rozliczenie.

Przepisy ustawy o rachunkowości, ale tez ustaw o podatku dochodowym od osób prawnych i od osób fizycznych nie odnoszą się wprost do kwestii ujmowania w przychodach i kosztach różnic groszowych w wyniku zaokrągleń dokonywanych przy wypełnianiu deklaracji VAT. Skoro jednak obowiązek dokonywania tych zaokrągleń wynika z przepisów Ordynacji podatkowej i ma to związek z prowadzoną działalnością to groszowe kwoty powstające wskutek zaokrągleń powinny stanowić koszty lub przychody w tym także te tzw. podatkowe. Są to koszty i przychody pośrednio związane z działalnością, zatem należy je ująć, jako pozostałe koszty/przychody operacyjne.

A zatem kwoty obciążające koszty księgowane będą następująco:

  • Wn Pozostałe koszty operacyjne,
  • Ma Rozrachunki z urzędem skarbowym z tytułu VAT

Natomiast te, które będą powodowały uznanie przychodów ujmiemy:

  • Wn Rozrachunki z urzędem skarbowym z tytułu VAT,
  • Ma Pozostałe przychody operacyjne.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *