Efektywność a eliminacja marnotrawstwa w JSFP

Podstawowym zadaniem nie jest maksymalizacja zysku lecz spełnienie wszystkich zadań statutowych, do jakich te jednostki zostały powołane. Inaczej oceniana jest również efektywność funkcjonowania tych jednostek w stosunku do zwykłych podmiotów gospodarczych. Odmienność funkcjonowania tych jednostek oparta jest na fakcie, iż działają one na podstawie powierzonych im środków pochodzących od ogółu społeczeństwa. Fakt ten wymusza inne zasady oceny ich funkcjonowania, gdyż społeczeństwo jako dostarczyciel środków nie ma bezpośredniego wpływu na kontrolę działalności tych jednostek. Ustawa o finansach publicznych wymusza stosowanie kontroli zarządczej jednak brakującym ogniwem tej kontroli jest bezwzględny obowiązek szacowania i eliminacji marnotrawstwa.
Marnotrawstwo jest poważnym problemem działalności jednostek opartych na środkach społecznych. Przy czym należy rozróżnić klasyczne marnotrawstwo związane najczęściej z działalnością produkcyjną od marnotrawstwa często związanego z zaniechaniem pewnych działań. W jednostkach sektora finansów publicznych marnotrawstwo podlega karze opartej na przepisach wynikających z dyscypliny finansów publicznych. Jednak jest to poważny problem, gdyż nie ma przepisów pozwalających na jednoznaczne identyfikowanie problemów marnotrawstwa. Wśród synonimów słowa marnotrawstwo należy wymienić:

  • rozrzutność,
  • marnowanie,
  • niegospodarność,
  • szastanie,
  • trwonienie,
  • zaprzepaszczanie.

W aspekcie działalności jednostek sektora finansów publicznych poważnym problemem jest marnotrawstwo jako zaprzepaszczenie szansy na rozwój lokalnej społeczności. Przykładem takiej sytuacji może być niewłaściwe postępowanie lokalnych władz związanych z pozyskaniem nowego inwestora, który mógłby być kluczowym pracodawcą danego regionu. Jednak zasady pomiaru jaki formę regulacji należy wdrażać z rozmysłem. Nadmiar przepisów związanych z podwyższeniem efektywności może jednak doprowadzić do sytuacji paraliżu decyzyjnego. Zarządzający jednostką zamiast zajmować się podwyższeniem efektywności i przeprowadzaniem nowych inicjatyw mogą skupić się wyłącznie na spełnianiu kolejnych wymogów zawartych w regulacjach prawnych.
Podstawa prawna:

Ustawa z 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych
Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości

zobacz również:

Dodaj komentarz