W dniu 27.07.2015 r. Wnioskodawca zgłosił Naczelnikowi Urzędu Skarbowego zawiadomienie, iż z dniem 29.07.2015 r. rozpoczyna ewidencjonowanie sprzedaży przy zastosowaniu dwóch kas fiskalnych w dwóch różnych miejscach. Obie kasy Wnioskodawca zakupił w dniu 29.07.2015 r. i w tym też dniu złożył dwa zawiadomienia podatnika o miejscu instalacji kasy fiskalnej. Pierwsza sprzedaż, która została zaewidencjonowana na jednej z kas fiskalnych nastąpiła w dniu 01.08.2015 r. Na drugiej kasie fiskalnej pierwsza sprzedaż została dokonana i zaewidencjonowana w dniu 09.09.2015 r. Obowiązek rejestracji przy zastosowaniu kas fiskalnych wystąpił z dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej.
W związku z powyższym opisem zadano pytanie czy Wnioskodawca może skorzystać z ulgi na zakup każdej z dwóch kas rejestrujących w miesiącu sierpniu 2015 r.
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 111 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia ewidencjonowania w wysokości 90% jej ceny zakupu, nie więcej niż 700 zł.
Według niego sam brak klientów – osób fizycznych, nie może pozbawiać podatnika prawa do skorzystania do ulgi. W przeciwnym razie to od klientów podatnika zależałoby czy podatnik otrzyma ulgę czy nie. Ponadto mogłoby dojść do sytuacji, że podatnik nie mając klientów – osób fizycznych lub rolników ryczałtowych byłby zmuszony dokonać fikcyjnej sprzedaży na kilka złotych tylko po to, aby móc skorzystać z prawa do ulgi. Nie było to na pewno celem prawodawcy. Rozpoczęcie ewidencjonowania należy rozumieć jako gotowość podatnika do takiej sprzedaży, a nie jako fizyczne zarejestrowanie sprzedaży (na przykład na 1 zł).
Interpretacja indywidualna:
Warunki i tryb odliczania od kwoty podatku należnego (zwrotu) kwoty, o której mowa w art. 111 ust. 4 ustawy o VAT uregulowane zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010 r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (Dz.U. z 2013 r., poz. 163). Zgodnie z § 2 ust. 1 tego rozporządzenia, odliczenia kwoty, o której mowa w art. 111 ust. 4 ustawy, zwanego dalej „odliczeniem”, lub jej zwrotu można dokonać pod warunkiem:
1. złożenia przez podatnika do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego, pisemnego zgłoszenia o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do tego ewidencjonowania;
2. rozpoczęcie ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego nie później niż w obowiązujących terminach, przy użyciu kas rejestrujących nabytych w okresie, kiedy kasy te spełniają funkcje wymienione w art. 111 ust. 6a ustawy oraz kryteria i warunki techniczne, którym muszą odpowiadać, zwanym dalej „potwierdzeniem”;
3. posiadania przez podatnika dowodu zapłaty całej należności za kasę rejestrującą.
Stanowisko zaprezentowane przez organ podatkowy w przedmiotowej interpretacji znajduje odzwierciedlenie zarówno w przepisach ustawy o VAT, jak i przepisach rozporządzenia i niezależnie od tego, że może ono być problematyczne dla podatników, powinno być uznane za prawidłowe. Konsekwentnie, możliwość skorzystania ze zwolnienia powstaje dopiero w miesiącu, a którym rozpoczęto ewidencjonowanie obrotu przy użyciu kasy.