Formalnie plan taki zgodnie z ustawą nazywany jest wieloletnią prognozą finansową. Prognoza powinna objąć okres danego roku budżetowego oraz najbliższych trzech lat następujących po tymże okresie. Wszystkie zadania zawarte w długoterminowej strategii rozwoju są możliwe do zrealizowania pod warunkiem zapewnienia źródeł finansowania we wszystkich etapach realizacji tychże zadań. Nie zawsze jednak jest możliwe przygotowanie idealnej prognozy, gdyż codzienna działalność wymusza pewne zmiany związane z brakiem możliwości wykonania wcześniej zaplanowanych zadań. Dlatego czasami należy dokonać zmian wcześniej uchwalonej prognozy.
Zgodnie z ustawą wieloletnia prognoza finansowa powinna być realistyczna i określać dla każdego roku objętego prognozą co najmniej:
1) dochody bieżące oraz wydatki bieżące budżetu jednostki samorządu terytorialnego, w tym na obsługę długu, gwarancje i poręczenia,
2) dochody majątkowe, w tym dochody ze sprzedaży majątku, oraz wydatki majątkowe budżetu jednostki samorządu terytorialnego,
3) wynik budżetu jednostki samorządu terytorialnego,
4 przeznaczenie nadwyżki albo sposób sfinansowania deficytu,
5) przychody i rozchody budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z uwzględnieniem długu zaciągniętego oraz planowanego do zaciągnięcia,
6) kwotę długu jednostki samorządu terytorialnego.
Cytowana ustawa przewiduje możliwość zmian w przygotowanej prognozie. Uchylenie uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej może nastąpić tylko z równoczesnym uchwaleniem znowelizowanej uchwały. Również wszelkie zmiany wieloletniej prognozy wymagają dodatkowych kroków legislacyjnych. Zmian w zakresie wieloletniej prognozy finansowej może dokonywać zarząd jednostki jednak nie mogą to być zmiany zwiększające wydatki lub powodujące zwiększenie zobowiązań jednostki. Zmian takich należy dokonać poprzez uchwałę organu stanowiącego jednostki. W przypadku, gdy nie podjęto uchwały o rezygnacji z pewnych zadań zawartych w prognozie, organ stanowiący nie może zmniejszyć wielkości wydatków przeznaczonych na wykonanie tego zadania bez zgody zarządu jednostki. Ustawa nie precyzuje jednak szczegółowych zasad nowelizacji wieloletniej prognozy finansowej.
Podstawa prawna:
Ustawa z 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych
Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej
zobacz również:
Ustawa z 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych
Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej
zobacz również: