Plan taki jest ściśle związany z bieżącą działalnością jednostki w horyzoncie krótkoterminowym. Podstawą do przygotowania planu jest przede wszystkim retrospekcja wykonania poszczególnych wydatków i wpływów w latach poprzednich. Przydatna jest również ewidencja analityczna dotycząca poszczególnych elementów planu. Przygotowanie planu jest zajęciem pracochłonnym dlatego często prace nad planem dotyczącym następnego roku często rozpoczynane są już w połowie roku poprzedzającego.
Również jednostki sektora finansów publicznych w podobny sposób organizują swoją pracę związaną z planem działalności na następny rok. W przypadku jednostek budżetu centralnego rok 2012 jest rokiem przełomowym. Od roku 2013 budżet państwa ma być ewidencjonowany i prezentowany w sprawozdawczości w układzie zadaniowym. Sytuacja taka wymusza również przygotowanie planu finansowego jednostki musi zostać transponowane na układ zadaniowy.
Budżet zadaniowy jest nowoczesną formą zarządzania środkami publicznymi wydatkowanymi na realizację zadań budżetowych. Idea budżetu zadaniowego poza nową formą alokacji środków publicznych przewiduje również dostarczenie szeregu dodatkowych informacji, których uzyskanie według „starych” zasad było kłopotliwe do uzyskania (co często było przyczyną rezygnacji z pozyskiwania informacji np. związanych z pomiarem stopnia realizacji wskazanego zadania). Wdrożenie budżetowania zadaniowego jest jednym z ważniejszych obowiązków stawianych organom zarządzającym jednostkami sektora finansów publicznych.
Każde zadanie zawarte w planie finansowym powinno mieć precyzyjnie określoną wielkość nakładów pieniężnych niezbędnych do jego realizacji. Ważnym etapem jest przygotowanie kosztorysu, pracochłonności oraz czasochłonności dla każdego ze zidentyfikowanych zadań, koniecznym jest pozyskanie bazowych danych do szacowania kosztów poszczególnych zadań na podstawie dotychczasowych wyników. Będzie to czynność niezmiernie trudna, przy opracowaniu planu po raz pierwszy, a wnioski (związane głównie z usunięciem zniekształceń) powinny być wykorzystane w kolejnych latach. Powodem przewidywanych trudności jest przede wszystkim brak danych bazowych związanych z wykonaniem poprzednich okresów sprawozdawczych, gdyż były one prezentowane w ujęciu „klasycznym”
Podstawa prawna:
Ustawa z 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych
Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości
Ustawa z 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych
Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości